Waarom zit bij geldwagens het stuur aan de rechterkant?

Dit viel mij vanochtend op toen ik zo'n geldwagen voorbij zag rijden.
Ik meen het ook wel eens gezien te hebben bij vuilniswagens.
Zit hier een bepaalde reden achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Jeffrey, ik zit zelf ook soms op een vuilniswagen (om oud papier in de wijken op te halen als vrijwilliger) en het stuur zit daarbij links. Geldwagens hebben het stuur wel rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde PPL :0). Ik had dit stukje eerst onder de reactie van Jeffrey gezet.

Het beste antwoord

De reden hiervoor is dat de bedrijven die de beveiliging deden (o.a. Brink's) deze auto's in Engeland bestelden waar het stuur rechts zat. Het zijn hele speciaal beveiligde auto's die niet overal worden gemaakt.

In Nederland bleek het ook een voordeel op te leveren omdat op deze manier het luik dat rechts zit heel dicht tegen de bank kan worden aangereden omdat de bestuurder aan de rechterkant deze zijde goed kan overzien. De bijrijder moet sowieso achterlangs de bestuurder. Vandaar dat dit ook nooit is aangepast.

Ik heb dit pas ergens gelezen, volgens mij in Quest.

Toegevoegd na 3 uur:
NB. Ik heb het waarschijnlijk over de beginsituatie bij Brink's in 1859!

Toegevoegd na 17 uur:
Ik heb inmiddels antwoord gehad van de firma Brink's:

"Geachte heer,

De wagens komen inderdaad oorspronkelijk uit Engeland, waar vanzelfspreken het stuur rechts zit. In de praktijk is gebleken dat het navigeren bij een buitenkluis van de bank makkelijker gaat als het stuur aan de rechterkant
zit. Derhalve is besloten om het gebruik van deze wagens voort te zetten.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Kind regards/ Met vriendelijke groet,
Brink's Nederland b.v.
Customer Service Center"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me niet herinneren dat Mercedes een autofabriek in England heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het stuk ging het niet over Mercedes, dat weet ik zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Mercedes staat er wel om bekend dat ze de beste gepanserde wagens maken voor Geld-/waardetransport...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had mijn antwoord ergens gelezen, maar het kan best dat dit ook niet klopt. Ik weet wel dat er stond dat dit heel vroeger zo is ontstaan, niet dat dit nog steeds de reden is. Daarbij sluit ik me helemaal aan bij jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de beginsituatie bij brinck in 1859 hadden ze helemaal geen auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een e-mail aan gewaagd bij Brinck. Ben benieuwd of ze antwoorden en de vraag open blijfts staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgezocht, weer een stukje wijzer!

Andere antwoorden (4)

dit komt doordat de gebeurtenissen ook aan de rechterkant geuren zoals geld ophalen of bij vuilniswagens daar staan de bakken altijd aan de rechterkant waar de grijper zit zodat de bestuurder beter kan zien wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuiver uit veiligheids maatregelen.
De "gelddeur"zit ook rechts dus men is snel in en uitgestapt, en wordt niet gehinderd door het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om strak lang de muur van bv een bankgebouw te parkeren. zodat de ruimte tussen auto en luik zo klein mogelijk wordt. het luik in de auto en de bank gaan beide naar binnen open dodat de koffers doorgegeven kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is enkel en alleen om veiligheidsmaatregelen...

Wanneer het stuur aan de linker kant zit is het erg moeilijk in te schatten wat nu de precieze ruimte die over is aan de rechterkant. Met het stuur aan de rechterkant is het wel mogelijk om de geld auto strak tegen de muur op te parkeren. Verder zit de deur van waaruit de handelingen plaats vinden ook aan de rechter zijden zit...

Een bijkomend voordeel van zogenoemde gepanserde wagens is dat deze behalve erg zwaar ook erg instabiel kunnen worden, wanneer deze onverwacht in de berm komt. Doordat de chauffeur aan de rechter kant zit is dit gevaar een stuk geweken...

Verder word de planning van deze geldtransportwagens voor het overgrote deel alleen maar in de route rechtsaf slaan. Doordat de chauffeur rechts zit hebben zij aan de rechter zijde geen dodehoek en kunnen fietsers e.d. goed zien om zo onverhoopt een aanrijding tot een absoluut minimum te beperken. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan mag je wachten op de politie en/of marechaussee. Want de bemanning van de geldtransportwagens zullen er niet uit komen...

Verreweg de meeste geldtransportwagens worden door Mercedes gemaakt...

Toegevoegd na 1 dag:
Zojuist zag ik bij de locale Rabobank overigens drie geld- waardentransport wagens staan met het stuur gewoon aan de linker kant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een goede verklaring en goed verwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1