als we als land zoveel licht/stroom teveel gebruiken waarom halen ze dan niet een zooi van die lantarenpalen weg?zijn die echt zo nodig?

naar mijn idee zijn er veel te veel lantarenpalen langs de rijkswegen en provinciale wegen kunnen ze die niet minderen zodat het voor het milieu beter is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Bij alle wegen die nu aangelegd worden, wordt echt heel kritisch gekeken naar de hoeveelheid verlichting die nodig is voor de veiligheid. Op plaatsen waar het niet nodig is, wordt geen verlichting geplaatst, en op plaatsen waar de verlichting langs natuurgebieden (Natura 2000) loopt, wordt hij dimbaar aangelegd.

Verder zijn er een aantal plaatsen in Nederland waar wel verlichting staat, maar hij uitgeschakeld is.

En inderdaad, als je het vergelijkt met België gaan we er al heel zuinig mee om.

Als je vragen hebt over verlichting langs rijkswegen kun je altijd bellen met 0800-8008 (het infonummer van Rijkswaterstaat). Je krijgt dan een serieus antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja die zijn echt nodig voor de gewenste veiligheid.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
e was me net voor |+
ja die zijn nodig voor de veiligheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk 's in België langs de snelwegen: de meesten zijn volledig verlicht!

Indien we hier minder verlichting hadden,zouden 't aantal verkeersongelukken 's avonds en 's nachts dramatisch stijgen ben ik bang.

Dus in Nederland valt 't nog wel mee met die sraat- en wegverlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moeten gedimde lantaarnpalen neerzetten, hoe donkerder het is hoe feller hij brandt en vice versa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat er af en toe wel erg veel lantarenpalen langs de weg staan, en er soms wel een paar tussenuit kunnen.
sons staan er ook lantarenpalen op wegen waar helemaal niemand komt. dan vraag ik het me inderdaad ook wel eens af.
maar het is wel nodig voor de veiligheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in het Hoge Noorden van ons land. Hier staan dus nog maar heel weinig lantarenpalen. Ik kan je verzekeren dat het soms een waar drama is. Bv als het hard regent en je moet een b-weg op.

De palen die er nu nog staan in Nederland, en de mate waarin ze 's avonds gedimd worden, moet ECHT niet minder worden. Dan is het ronduit gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van Nederland naar Passau rijdt aan de Oostenrijkse grens,800 km.
Dan kom je net zoveel lantarenpalen tegen,als het stukje Utrecht -Amsterdam.
Daarmee bedoel ik langs de autobaan staan er soms te veel.
Maar als je in het landelijke komt staan er af en toe echt te weinig.