Waarom varen vele schepen, ook uit Ned., onder een andere vlag b.v. de Panamese? Wat is het voordeel ? Financieel? Juridisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk om piraterij te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja, is eigenlijk ook wel logisch. dank je.

Antwoorden (8)

Hoofdzakelijk om financiele redenen. Minder belasting, lagere eisen wat betreft veiligheid en goedkopere bemanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak onder vlag van de Kaaimaneilanden, dit is belastingtechnisch een stuk gunstiger, vooral de grotere schepen doen dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn 2 broers hebben allebei gevaren en bijna altijd onder een buitenlandse vlag ook het personeel kwam vaak uit andere landen en dit alles was puur een centenkwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo simpel is het.
puur om al die hollandse regeltjes te ontwijken.
ook om de centen.
zo betaalde ik maar 6% belasting haha wel volkomen legaal, van het bedrag wat ik op gaf.
zou u nog veel meedere rededenen kunnen geven. die hier niet gepast zijn.
voer zelf vaak onder de cypriotese vlag

Toegevoegd na 19 minuten:
we zijn 2 keer ge enterd door de overheid.
ze dachten aan wapensmokkel.
vraag een zeeman maar eens wat de zwarte bende is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms ook om heel praktische redenen : schepen die voor de Somalische kust varen onder Russische vlag om piraten af te schrikken. Immers, de kapers weten dat Russische vaarders terugschieten en laten hen dus maar met rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal zitten er voordelen aan het varen onder een andere vlag, vaart een schip niet onder een vlag dan noem je dat piraten en kan iedereen jou schip enteren en je in gevangenschap nemen.

soms varen organisaties onder bijv de ned. vlag omdat ze verbannen zijn van hun thuisbasis, neem bijv. the Sea Shepherd Conservation Society, deze organisatie onder leiding van medeoprichter van greenpeace Paul watson strijd tegen de japanse walvisvaarders die onterecht te veel walvissen doden voor hun lichaamsstoffen.
deze van oorsprong australische organisatie is verbannen door australie en mag daarom niet meer onder hun vlag varen, en aangezien de ned. vlag een ''grote'' naam heeft in de scheepvaart varen ze onder die vlag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om met een goedkopere bemanning te kunnen varen.

Soms doet een maatschappij het om op een bepaalde handelsroute een contract te behouden cq. te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vlag is de "Flag of Convenience" , reders kiezen deze vlag omdat het een belastingvoordeel geeft, verzekeringen goedkoper zijn, eisen aan het schip en crew niet zo streng zijn.