Hoe kan ik het beste en goedkoopste mijn auto verven?

Naar aanleiding van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/verf-auto.114573

Ik heb een oude, witte Golf, die steeds meer roestplekken etc. begint te vertonen. Ik wil de auto graag verven, maar heb er niet heel veel geld voor over (dus niet professioneel laten overspuiten o.i.d.). Het is, zoals ik zei, een oude auto, dus het hoeft ook geen prachtmodel te worden... Ik ken iemand die zijn auto heeft geschuurd en daarna geverfd, dus met 'gewone' verf.. Dat ging prima.. Een leuk kleurtje erop en we kunnen weer? Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.6K

Het beste antwoord

Ik verf mijn auto als de vorige lak niet meer naar mijn smaak is, dus om de 3 jaar gaat er nieuw lakje op, gewoon met de kwast, met de allergoedkoopste verfpotten van de bouwmarkt. En het blijft gewoon goed!
Wil je geen opvallend effect zoals bij mij, maar juist strak, gebruik dan de tips van Leonard hierboven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet de meest professionele manier, maar misschien kan je hier wat mee?
Ik ga uit van terpentineverdunbare alkydverf (gangbare 'houtverf'). Géén acryl verf (watergedragen) want deze droogt te snel aan, waardoor je te weinig tijd hebt om in de verf te werken (kwasten, rollen)
Het belangrijkste is dat je de auto goed ontvet en waterproof mat schuurt (korrel 1200 of fijner). Schuur met een ammoniakoplossing in een draaiende beweging dan heb je twee vliegen in één klap (reinigen en schuren). Als de auto matgeschuurd is deze een paar keer goed afnemen met leidingwater en laten drogen.
Kleine roestplekken eventueel voorbehandelen met een metaalprimer. (schuren tot op het goede / glimmende metaal en repareren zal je doel niet zijn denk ik?)
Eventueel een primer / grondverf gebruiken voor de hele auto als de kleur te veel afwijkt van de huidige kleur. Rubbers verwijderen of afplakken met schildertape, evenals andere kwetsbare onderdelen.
Daarna de auto vol in de (hoogglans) verf zetten met een goede -niet te kleine- kwast(en) en luchtig narollen met een schuimroller. Neem een schuimroller met een afgeronde kant, waarbij je de druk enigszins uitoefend op de afgeronde kant van de roller (minder banen). Dit -na voldoende droging- eventueel 1 á 2 keer herhalen voor een goede dekking. Werk deel voor deel in een niet te koude werkomgeving, zodat de verf niet te snel aandroogt én voldoende na vloeit als je de auto (delen) afrolt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Kaziz,
Ik zou in jou geval bij een automaterialenzaak of een autoschadebedrijf spuitbusjes kopen ( kleur en grondverf)
Het kleurnummer van jou golf is waarschijnlijk L90E (Alpinweiss)

De roestplekken goed schoonschuren tot blank metaal,grondverf erop, lichtjes schuren en bijspuiten met de spuitbus wit.
Het word zo geen prachtmodel, maar het ziet er weer fris uit.

Als je de auto een andere kleur wilt verven/rollen met "gewone" verf, bedenk dan wel dat deze verf niet tegen vogelpoep etc kan, en dus zal uitbijten
Het is wel te doen, maar het is tijdelijk "mooi"

Ieder geval succes ermee,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een oude auto hebt dan moet je onder de motorkap kijken .
En dan zoeken naar een vierkant plaatje en daar staat een verfnummer op .
Dan naar een verfzaak en vragen of zij die kleur kunnen maken .
Dan auto licht opschuren roestplekjes wegwerken en in de grondverf zetten .
Alles vetvrij maken .
En dan met een verfroller de hele auto rollen .
Gaar redelijk snel en het ziet er goed uit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitlenen aan een creatieve kunstenaar.En deze z,n gang laten gaan.