Is het zinvol, bij stoplichten een rood knipperlicht in te voeren?

Als in Nederland stoplichten buiten werking zijn (bijvoorbeeld 's nachts), knipperen ze geel. Op dat moment gelden de normale voorrangsregels, die ook zouden gelden wanneer er geen stoplichten zouden staan.

In Turkije gaat dat anders. Daar knipperen de stoplichten geel bij die straten die volgens de normale verkeersregels voorrang hebben. Bij die straten die volgens de normale verkeersregels geen voorrang hebben, knipperen ze rood.

Zo kun je in één oogopslag zien wie voorrang heeft wanneer de stoplichten knipperen.

Zou het zinvol zijn, dit systeem ook in Nederland in te voeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt het al in één oogopslag zien, nl. aan de borden die bepalen wie er voorrang heeft. Stoplichten maken dit niet anders. En zoals anderen al aangeven, schept het mogelijk een boel verwarring om uiteenlopende redenen.

Nee, want rood knipperende lichten hebben in Nederland al een functie: verplicht stoppen. Wordt voornamelijk toegepast bij spoorwegovergangen.

Lijkt me ook wel wat gevaarlijker. Want orange wil ook zeggen oppassen er gaat iets gebeuren. En als oranje knipperen opeens betekend: gassen, doorrijden want je hebt voorrang. Wordt het gevaarlijk.

Ha, die Cryofiel; Het feit dat dat systeem in Turkije misschien goed werkt wil niet zeggen dat het in Nederland ook zo zou zijn. Ten eerste omdat zoals al is gezegd we al een andere functie hebben voor rood knipperend licht, ten tweede omdat wij te maken hebben met buurlanden en hun verkeer waar nu dezelfde regels gelden als hier. Daarin teveel veranderen schept verwarring en dat is nooit veilig.

Het zou verwarrend werken denk ik. In Duitsland gaat het stoplicht van rood eerst op oranje en dan pas op groen en dan mag je pas rijden. Toegevoegd na 58 minuten: Het heeft er mee te maken dat er bepaalde landen zijn die niet allemaal dezelfde regels hebben met stoplichten, zelfs in Europa niet