Ik kan uit eigen ervaring spreken. De ov-jaarkaart gaat op 2 momenten van het jaar van start. 2 jaar terug was dit op 1 oktober en op 1 maart. Als je dus 17 bent (of jonger) gaat die kaart vanaf 1 oktober van start. De meeste studies starten echter in september. Voor deze maand moet je de reis zelf bekostigen. Ik heb toendertijd geprobeerd om alle treinkaartjes te verzamelen en op te sturen voor een eventuele vergoeding, maar dit is mij niet gelukt. Hier werken ze niet aan mee. Maar op 1 oktober startte mijn ov-jaarkaart en kon ik als 17-jarige wel gratis reizen.

Je moet je ov-jaarkaart wel zelf aanvragen en activeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, ook een 16 of 17 jarige krijgt studiefinanciering en studenten reisproduct bij start HBO studie. Je moet dat wel aanvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer, als jij studiefinanciering krijgt.