waarom gebruikt men pk om te zeggen hoe sterk een auto is. en hoe sterk is dan 1 paard?

Want toen de auto ''uitgevonden is'' en men begon met pk's hoe hebben ze dat getest? Toch niet met een kabel tussen de auto en bijv. 50 paarden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

Het woord pk wordt als eenheid gebruikt om het vermogen uit te drukken. Dit is vroeger als volgt bepaald:
Om 75 kilo in 1 seconde 1 meter omhoog te tillen heb je 1 pk nodig. Deze eenheid wordt nog steeds als maatstaf gebruikt om het vermogen in PK's uit te drukken. Het heeft niets van doen met paarden want een beetje paard kan tot wel 3 pk leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi Actros8x8v8,

De paardenkracht (afgekort als pk) is een oude eenheid van arbeidsvermogen. Het was het arbeidsvermogen dat een gemiddeld paard langdurig kon leveren — bijvoorbeeld voor het aandrijven van een rosmolen. De naam paardenkracht is verwarrend, want het is niet een eenheid van kracht maar van vermogen. De Engelse naam horsepower (afgekort HP) heeft die verwarring niet.

Het vermogen van auto's en motorfietsen wordt vaak in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen kunnen misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet. Motoren worden dan ontdaan van de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de motor worden aangedreven. Daarnaast wordt de motor op een zeer gunstige manier afgesteld. Op die manier wint men het meeste vermogen. Ook is het bij buitenboordmotoren achter boten in veel landen (inclusief Nederland) gebruikelijk om op de achterkant van de motor het vermogen ervan in pk aan te geven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met andere woorden 1 PK = 750 Watt.