radiateur vervangen van seicento 1100., bouwjaar 12/1999

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe ik een radiateur kan vervangen van een seicento uit het bouwjaar 12/1999 en hoe ik dit het makkelijkst kan doen en waar ik op moet letten.
Ik wil dit a.s. zaterdag gaan doen.

Bij voorbaat dank
René

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (2)

Allereerst moet de motor koud zijn, dit ivm de hete koelvloeistof.
Dan de koelvloeisof aftappen en opvangen.
Bovenste en onderste radiateurslang loshalen
Oude radiateur eruit en de nieuwe erin.
Meestal zit hij aan de bovenkant geschroefd en aan de onderkant zakken twee pennen van de radiateur in twee gaten in de frontbalk.
Evt. de koelvin overzetten.
Radiateurslangen weer vastzetten.
Koelsysteem vullen en motor stationair laten draaien net zolang totdat de electrische koelvin gaat draaien. Onderhand de kachel op heet zetten en koelvloeisof bij blijven vullen.
Als het goed is is hij nu helemaal ontlucht.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet altijd ontlucht te zijn!.

Sommige auto's hebben ontluchtings nippels ( hoogste plek van het koelsysteem)

Voor de rest veel succes, weinig aan toe te voegen.