Waarom klagen veel mensen over linksrijders, terwijl er zo veel mensen onnodig links (of in het midden) rijden?

En dan is men geïrriteerd als je seint...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je erachter gaat rijden en dan seint dat de ander plaats voor jou moet maken? Tja, dat zou mij ook irriteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er niet achter rijden, want ik rijd er al. Als het te lang duurt, dan sein ik. Kun je uitleggen waarom je dan geïrriteerd bent? De linksrijder houdt zo immers onnodig het verkeer op (doorstroming) c.q. de linksrijder maakt een 'fout'. Op je fouten gewezen worden is natuurlijk nooit leuk, maar dit is dus waar ik me aan erger en helemaal als degene die de fout begaat nog 'boos' wordt ook. Ga gewoon helemaal naar rechts (en gebruik je richtingaanwijzer!). Ik erger me eraan dat mensen die de fout begaan boos worden en dat laten blijken ook. Pas voegde ik bijvoorbeeld in op de snelweg, waarbij iemand op de rechterbaan naast mij bleef rijden zonder opzij te gaan (er was ruimte) en geeft geen sjoege. Ik toeter dan vanwege de onveilige situatie (de invoegstrook houdt een keer op). Vervolgens rem je af, voeg je alsnog in, haal je die auto in... en begint diegene te seinen! Fouten maken is menselijk, dat je even zit te suffen of af bent geleid ook, maar geef dat gewoon toe aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer je een spiegel voor te houden. Ik maak namelijk vaak genoeg mee dat ik gewoon bezig ben met inhalen, waarbij ik iets bóven de maximumsnelheid rij, maar de hardrijder achter me alsnog vindt dat het niet snel genoeg gaat en begint te seinen. Overigens, je voorbeeld van de invoegstrook: jij zit daar fout, niet degene op de rechterbaan. Jij moet je aanpassen aan het verkeer dat al op de snelweg rijdt, niet andersom. In zo'n geval toeteren is trouwens een extra overtreding. Begrijp me niet verkeerd, ik maak óók even ruimte als ik zie dat iemand niet gemakkelijk ingevoegd raakt (zo houden we het prettig voor elkaar) maar dat is éxtra. Als jij gewoon in kunt voegen door wat af te remmen en achter die auto ertussen te gaan, moet je dat gewoon doen in plaats van te toeteren. En als jij achter die auto invoegt en meteen twee banen overvliegt om in te halen, heb je trouwens nog een overtreding te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inhalen met een gering snelheidsverschil is ook niet juist. Er moet wel een duidelijk verschil zijn, al moet het niet zo zijn dat je de ander dwingt de maximumsnelheid te overschrijden. Voor wat betreft het invoegen - is ook afhankelijk van de situatie - heb je in mijn geval geen gelijk. Ik word namelijk klemgereden doordat er tussen de auto naast mij en die daarachter onvoldoende ruimte is om in te voegen. Soms vallen mensen ook terug in snelheid. Het devies is dus ruimte maken als dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je overigens de borden 'Geef invoeger ruimte'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het lukte toch, om af te remmen en alsnog in te voegen? Dat vertel je net. Het kon dus blijkbaar wél, en dan moet je dat ook gewoon doen. Het is natuurlijk wel zo áárdig als mensen meer ruimte voor je maken, maar de verantwoordelijkheid van veilig invoegen ligt geheel bij de invoeger. Invoegen is namelijk een bijzondere verrichting. Dat betekent dat niemand jou voorrang hoeft te geven en jij verantwoordelijk bent om de verrichting zo uit te voeren dat andere weggebruikers er geen enkele hinder van ondervinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontstaat er dan geen gevaarlijke situatie doordat ik stil kom te staan op de vluchtstrook omdat ik een rits auto's voor moet laten gaan omdat 'deze persoon' weigert ruimte te maken terwijl dat kan? Mijn zwager is door zo'n actie levensgevaarlijk gewond geraakt. De borden 'Geef invoeger ruimte' staan er natuurlijk alleen voor de show.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Callan: ik kan niets doen aan de verkeersregels, ook al is het natuurlijk gevaarlijk om aan het begin van de vluchtstrook stil te staan (overigens nogmaals: in jouw voorbeeld gebeurde dat niet, je kón dus wel goed invoegen). Jammer genoeg kan ik er ook niet voor zorgen dat je me gelooft, terwijl ik het altijd weer zorgelijk vind als iemand zulke basale verkeersregels niet blijkt te kennen en zich daardoor gevaarlijk gedraagt op de weg. Bij welke invoegstrook op de snelweg zie jij trouwens een vast bord 'geef invoeger ruimte' staan? Ik ken dat alleen van tekstkarren als er iets bijzonders aan de hand is. Ik ken wel het bord 'geef ritser ruimte', maar ritsen is wat anders dan invoegen. Hoe vaak gebeurt je dit trouwens, dat je wérkelijk niet in staat bent de snelweg op te komen zonder te toeteren of op de vluchtstrook te komen? Mij is dat namelijk nog niet één keer overkomen. Kom jij in heel bijzonder gebied op de snelweg waar alleen bumperklevers rijden?

Antwoorden (3)

Veel mensen klagen over onnodig links rijden, omdat dit heel erg veel gebeurt. Het bevordert de doorstroming niet.

Heel veel mensen zijn ook niet bewust van hun eigen verkeersgedrag. Beseffen niet dat ze soms zelf het gedrag vertonen, bijv onnodig links rijden, terwijl ze hier zelf over klagen, als een ander het doet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Klagen doe we bijna allemaal, terwijl we niet eens weten wanneer we een fout maken. Veel mensen kunnen zich moeilijk inleven in een ander, dus doen ze maar gewoon hun eigen ding.
Het zou een stuk fijner voor ons allemaal zijn als we eens wat meer rekening met elkaar zouden houden en wat gemakkelijker en minder agressief om zouden gaan met de fouten die we maken. De 'middelvinger' moet maar eens plaatsmaken voor een 'peace' teken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die links blijven rijden, verwachten over 5-a-10 minuten een andere auto of vrachtwagen in te gaan halen met 1km/uur snelheidsverschil. Dat ze zelf ruim onder de maximum snelheid rijden en daarmee het overige verkeer storen, deert ze niet.

Ik heb meegemaakt dat je dan ook nog wordt uitgescholden als je ten einde raad rechts inhaalt (mag niet, ik weet het, maar je wilt er toch een keer langs).