Waarom doen Belgen bij regen hun mistachterlicht aan?

Ik kwam maandag via België terug van vakantie en 's avonds regende het heel erg. Zo erg dat het eigenlijk levensgevaarlijk was om te rijden gezien de 3e wereld conditie van de Belgische snelweg, stuk tussen Mons en Brussel. Erger werd het nog door Belgen die het zicht helemaal om zeep hielpen door met hun mistachterlicht aan te gaan rijden. Vroeger had een auto 1 mistlampje ergens aan een bumper hangen, nu zijn het er vaak 2 en geven ze meer licht dan remlichten.

Niemand doet dit behalve Belgen. Zien ze dat zelf niet, dat het gevaarlijk is, of denken ze dat het moet? Heten mistlampen misschien "regenlampen" in het Belgisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht hetzelfde!

Het beste antwoord

Omdat dit in Belgie bij zware regenval verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De mistachterlichten moeten en mogen alleen gebruikt worden als de zichtbaarheid door mist of sneeuw beperkt is tot 100 meter. Bij felle regen moeten ze ook gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Belgie is het voeren van mistachterlicht bij slecht zicht door regenval verplicht, omdat ze bijna nergens ZOAB hebben liggen en het zicht bij zware regenval dus beroerd is. Al het opspattende water zorgt er voor dat je geen hand voor ogen ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik
De mistvoorlichten mogen alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of hevige regen. Ze mogen de andere voorlichten vervangen, of er gelijktijdig mee branden.

De mistachterlichten moeten en mogen alleen gebruikt worden als de zichtbaarheid door mist of sneeuw beperkt is tot 100 meter. Bij felle regen moeten ze ook gebruikt worden.