Mag je scooter rijden met je autorijbewijs?

Ik weet dat deze vraag al vaker gesteld is maar omdat de wet hier volgens mij in veranderd is vraag ik het nog een keer.
Ik wordt over 3 maanden 17 en dan ga ik mijn autorijbewijs halen. Mag ik hiermee ook op een scooter / brommer rijden?

En mag je op de scooter rijden van iemand anders als de wettige eigenaar je toestemming geeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Een brommerrijbewijs is niet nodig als u een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) bezit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Let op, je hebt ook scooters waar een a rijbewijs voor vereist is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jc54: De vraag staat toch in de categorie brom- & snorfietsen?
Ja, zodra je het B rijbewijs (auto) hebt gehaald heb je automatisch ook het AM rijbewijs waarmee je bromfietsen en bromscooters mag besturen.

Wat niet mag met het B rijbewijs is het besturen van Motoren uit de categorie A1 en A2.

Toegevoegd na 1 minuut:
En je mag ook op een scooter van iemand anders rijden als deze zijn toestemming heeft gegeven én als de scooter deugdelijk is en verzekerd.