wanneer zijn ze de wegen gaan asfalteren en wie heeft dat bedacht?

ik reed vanmorgen over n nieuw geasfalteerd wegdek en dat ineens van ,wie heeft dat eigenlijk uitgevonden en wanneer zijn ze daar mee begonnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
14K

Het beste antwoord

De eerste weg die met asfalt werd bestreken was in Monte Carlo, en dat was op 13 maart 1902.
Asfalt is uitgevonden door de Zwitser Ernest Guglielminetti. Asfalt is een mengsel van steen, zand, vulstof en lucht dat met bitumen bij elkaar gehouden wordt. Bitumen wordt gehaald uit aardolie. Bitumen is een stof dat goed hecht en door verwarming vloeibaar wordt.
Asfalt komt in de natuur voor in zogenaamde asfaltmeren. In Trinidad heb je een aantal van deze meren. In het verleden gebruikten de Egyptenaren ook al asfalt. Met blokken probeerden ze de erosie langs de Nijl te voorkomen.
Het asfalt dat op een weg wordt bestreken is asfaltbeton. Nadat het in Monaco een succes was, volgde Zwitserland met het aanleggen van asfaltwegen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Asfalt wordt al lang gebruikt. De Mesopotamiërs maakten er baden waterdicht mee, de Feniciërs hun schepen, en de Egyptenaren legden asfaltblokken langs de Nijl om erosie te voorkomen. In 625 v.Chr. vinden we het eerste beschreven gebruik van asfalt als wegdek in Babylon. Ook de Grieken waren bekend met asfalt. Het woord is dan ook afkomstig van het Griekse ασφαλης, dat "zeker" betekent. Ook de Romeinen gebruikten het als afdichtmateriaal, zowel voor hun baden en waterreservoirs als voor hun aquaducten.
Vanaf de 20e eeuw wordt asfalt vooral gebruikt in asfaltbeton, dat als wegdek moet dienen. In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edmund J. Desmedt het moderne asfaltbeton. Desmedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York City. De eerste moderne asfaltweg kwam te liggen in Newark, New Jersey.
In 1900 patenteerde Frederick J. Warren een nieuw soort asfalt, dat hij 'bitulithisch' noemde, gemaakt van bitumen en minerale aggregaten. Sindsdien zijn er nog vele vernieuwingen op asfaltgebied geweest. Recente ontwikkelingen zijn het toepassen van poreus asfalt (ZOAB - Zeer Open Asfaltbeton) en de ontwikkeling van dunne, geluidsarme deklagen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toegevoegd aan bovenstaand antwoord heeft de heer Adolf Hitler dit ook nog stevig voortgezet en gestimuleerd. In Europa heeft hij menige autoweg aangelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Duitse autobahnen zijn aangelegd met beton, niet met asfalt.
een van de vroegste, meest gebruikte wegverhardingen was macadam, 'uitgevonden' door de Schot McAdam, achteraf werden er teergebonden wegverhardingen gebruikt. allemaal te vinden op Wikipedia, onder, jawel;
Wegverharding