Waarom knipperen stoplichten altijd oranje als het slecht weer is?

Ik neem aan dat het geen ontwerpfout is, maar dat er een plan achter zit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dat verkeerslichten vaak staan te knipperen als het hard regent, terwijl ze bij normaal weer wel meestal goed functioneren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.4K

Antwoorden (5)

Stoplichten knipperen niet oranje als het slecht weer is. Als een stoplicht niet functioneert (bijvoorbeeld 's nachts) gelden de normale voorrangsregels en moet iedereen zelf goed uitkijken. Het oranje licht waarschuwt hier in feite voor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een verkeerslicht heeft doorgaans drie lampen. Van boven naar beneden: rood, geel en groen. Het gele licht wordt vaak als oranje aangeduid. In Nederland is de betekenis juridisch geregeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Rood: stop.
Geel (soms oranje): stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan.
Groen: doorgaan.
Indien geel knipperlicht: Gevaarlijk punt, voorzichtigheid geboden.

Het kan dus zijn dat de wegbeheerder bij noodweer de stoplichten op de knipperfunctie zet, maar dat moet de wegbeheerder dan veiliger achten dan de normale stoplichtwerking. Ik heb dit zelf nog nooit gezien (in Nederland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het maakt de situatie er vaak juist gevaarlijker op. Er is ook niet eens sprake van noodweer, maar van een gewone (harde) regenbui. Interessant om te horen dat het een handmatige actie is. Misschien hebben we hier in de buurt dan een wegbeheerder die de risico's verkeerd inschat.
Dat is niet altijd bij slecht weer. Stoplichten knipperen op oranje als het rustig op de weg is. Tijdens slecht weer kan het ook druk zijn, en knipperen ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeerslichten werken in principe gewoon als het slecht weer is. Knipperen dus niet geel( oranje).

Wel kan het zo zijn dat door een korte stroomstoring, veroorzaakt door het slechte weer, bijv door een blikseminslag ergens, de verkeerslichten in storing schieten. De verkeerslichten springen, nadat ze weer stroom toevoer hebben gekregen dan in de storingsstand. Dat houdt in dat ze wel oranje blijven knipperen, totdat een storingsmonteur de verkeerslichten heeft gereset.

Wat je vaak bij verkeerslichten ziet, is dat ze op rustige momenten, zoals 's avonds laat op knipperen gaan. Dit komt de verkeersdoorstroming namelijk ten goede.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
verkeerslichtinstallaties hebben 3 standen:
1 In werking, alle kleuren zichtbaar.
2 alle lichten uit, ook oranje/geel
3 oranje/geel licht zichtbaar, installatie staat in een resetstand of is al dan niet tijdelijk buiten gebruik gesteld, het oranje licht geeft aan dat het verkeer een kruising nadert en voorzichtig moeten zijn.

Bij slecht weer zal een installatie normaal doordraaien en niet worden uitgezet. Hooguit dat je bijvoorbeeld tijdens enorm onweer wel kans zou hebben op een zichzelf resettende installatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze knipperen ook als de verkeerslichten niet meer als normaal functioneren, zo kan zelf alle lichten flikkerend oranje/geel gaan kleuren, die doorgaans rood en/of groen zijn van kleur - dus zitten in alle lampsystemen apart, de RGB-functie ingebouwd dus kan elke lamp afzonderlijk (ook de niet-led, maar de led zeker) alle kleuren aannemen. (heb dat gezien in kleine bareel bij de allereerste verkeerslichten hun beginperiode, toen flikkerde die als zot onregelmatig (waren niet-led) daar op de Bredabaan.