Waarom rijden er zoveel mensen veel te langzaam op provinciale wegen? Dus bijvoorbeeld 60 km p.u. in plaats van 80?

Ik weet dat het een maximumsnelheid is, maar toch..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.8K

Antwoorden (14)

Kilometertellers in alle auto's geven ca. 10 procent te veel aan. Dus rijden de meeste ruim 70.
Met een navigatiesysteem kun je de goede snelheid zien.
14 jaar geleden
Omdat ze niet geflitst willen worden en geen haast hebben en rustig van de omgeving willen genieten en omdat het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik altijd zo raar vind, dat ze dan heel vaak 60 of harder rijden binnen de bebouwde kom. Alsof ze de cruise control aanzetten en zoiets hebben van, lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben tijd zat. En anderen zijn zo gestressed als een konijn. Dat is de reden dat sommigen gaan bumperkleven en zich ergeren aan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen meestal ongelukken voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om C4th te pesten...
Zat er vanmiddag ook weer achter zo één... oh, je zou zijn banden wel lek willen prikken.

Maar deze was helemaal van het debiele soort... Komt aan bij een kruispunt, blijft net zo lang wachten tot er echt een auto aan komt en trekt vervolgens op....

Maar om even serieus de vraag te beantwoorden: het kan voorkomen als je ergens rijdt waar je niet bekend bent en je bent op zoek naar iets (ja, geloof het of niet, zelf betrapte ik me er onlangs ook een keer op dat ik te langzaam reed... heb ik later wel goed gemaakt... gemiddelde is weer 80+).
Anderen zijn inderdaad extreem bang voor een bekeuring (en ik denk altijd maar: Er is ten minste iemand die de moeite neemt mij post te versturen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bumperklevers, wie kent ze niet. Rijd je lekker van A naar B, zitten die 'medeweggebruikers', zomaar vanuit het niets opeens voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfft.... Aso's. Hou je toch aan de snelheid. Spaar je benzine, spaart een hoop stress, en ook nog eens bekeuringen. Al die mensen met teveel geld over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon zo is dat ze niet goed op de borden letten of de regels niet goed kennen.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom in de andere antwoorden ineens over bumperklevers en hardrijders wordt gesproken. Het gaat hier om de traditionele zondagsrijders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is buiten de bebouwde kom lastig te weten waar je nu 80 mag rijden, en waar 60. Op de weg naar mijn werk weet ik het wel, maar als ik een keer ergens anders heen moet, merk ik keer op keer weer dat het nergens op slaat. Op een stuk 2baans weg mag je maar 70, op een 2x1 baans weg met groene streep ertussen wel 100, of 80, en verderop is het plots 60-zone zonder duidelijke begin en eind. Ik kan me goed voorstellen dat mensen hier gaan denken "ik rijd maar 60, dan krijg ik zeker geen bekeuring".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is veel te langzaam?

Gezien de reacties van sommige mensen hierboven, MOET je "rond de tachtig" rijden.
Dit is nergens bij wet geregeld.

Wat wel is voorgeschreven is, is dat je op een provinciale weg (autoweg), MINImaal 50 km per uur moet rijden.
(Zie bron: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, § 16 Artikel 42.2.
(RVV 1990) Geldend op 29-04-2009)

Kortom: niemand verplicht je rond de 70/80 te rijden.

Toegevoegd op 30-04-2009 00:43:13
@ Biertje: als ik je antwoord lees op de reactie van Joozd:
"Nu houden ze anderen op en dat is ook niet erg netjes. Plus het lokt weer agressie uit in het verkeer."

Je antwoord op de reactie van jasjul:
"Moeten ze goed zo doen. Mensen gaan ze inhalen omdat ze te langzaam rijden, met al de mogelijke gevolgen vandien."

Je antwoord op de vraag van Me and I:
"men daagt elkaar op de weg uit."

Niemand DWINGT je.

Mijn advies is: doe alsjeblieft wat rustiger aan in het verkeer.
Erger je niet zoveel, want anders zien we je nog een keer terug bij Wegmisbruikers en krijg je een artikel 5 aan je k*ont! ;-)

Toegevoegd op 30-04-2009 01:04:57
V.w.b. artikel 5, zie 2e link (Artikel 5 Wegenverkeerswet (kapstokartikel)
).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niemand die mij kan verbieden om op een zogenoemde N-weg 60 km/u te rijden, noch 80 km/u te moeten gaan rijden...

Doorgaans anticipeer ik op het overige verkeer en rij dan met dat verkeer mee. Dit overigens met de gepaste afstand en vooral niet te hard. Wanneer ik het dus niet verantwoord vind om harder dan 60 km/u te rijden dan is er werkelijk niemand die mij kan dwingen om harder te rijden...

Op de weg moet je niet alleen rekening houden met het feit dat je het veilig moet houden voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers...

Wanneer je niet inziet dat je voortdurend moet anticiperen op het overige verkeer dan neem je m.i. te grote risico's. Dus maar 60, of 70 rijden op een weg waar je 80 mag dan moet je ook kunnen inzien waarom dit is. Dus als jij dan van mening bent dat je voortdurend moet gaan inhalen op een weg, waar dit overigens een verhoogd risico met zich mee neemt. Dan ben je naar mijn idee een slechte weggebruiker...

En nee... Ik rij geen tienduizenden kilometers per jaar. Ik heb alleen wel net te vaak gezien hoe fout het kan gaan bij simpele inhaalacties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien wel gewoon omdat ze van de omgeving willen genieten en te lui zijn om op de fiets te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi het gewoon op art. 5 van de verkeerswet en dat is dat het verboden is om de rest van het verkeer tehinderen.

Toegevoegd op 30-04-2009 17:05:52
Maar vaak weten we niet waarom diegene zo langzaam rijdt het kan ook zo zijn dat diegene wel zo langzaam MOET rijden omdat ie bijv. zijn medicijnen is vergeten intenemen. We weten het niet mensen en waarscgijnlijk zal je het ookk nooit teweten komen.

Toegevoegd op 30-04-2009 17:07:32
*waarschijnlijk en ook is natuurlijk met 1 k