Wie heeft er nog tips wat betreft autorijden?kwa kijk techniek enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.6K

Antwoorden (6)

Kijk ver vooruit, naar de plek waar je heen wilt en niet de plek waar je bent. Als je maar een meter vooruit kijkt, ben je de hele tijd je richting aan het corrigeren om binnen de lijntjes te blijven. Als je ver vooruit kijkt, sturen je handen je automatisch vloeiend naar de plek waar je wilt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua techniek: Alvorens van versnelling te wisselen, altijd eerst de koppeling intrappen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds ik me een keer te pletter geschrokken ben van een Golf, die me met hoge snelheid vlak voor m'n motorkap op weg naar de uitvoegstrook voorbijschoot, heb ik me aangewend, doorlopend op het verkeer achter me te letten - nu zie ik 'snelle' manouvreerders al een tijdje achter me in actie, voor ze vóór me zijn.
En sinds de tijd dat ik twee kanjers van honden achter me (mocht) vervoeren, probeer ik ietsje meer zó te rijden, dat ik noodstoppen kan voorkomen - heb ik ook minder kans op iemand op m'n achterbumper.
Ook bij rotondes waar wielrijders voorrang hebben, kijk ik nog een keer extra naar rechts, sinds een wielrenner, die helemaal buiten beeld was, opeens in hoge snelheid de rotonde langsstormde, en dus bijna op m'n motorkap lag toen ik optrok : een kwart rotonde bekijken is dus niet genoeg!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - bij rijles léér je toch, dat je net zo goed moet weten wat er achter je gebeurt, als wat er voor je gebeurt? Als ik word ingehaald door een auto die ik niet al ruim vantevoren heb zien aankomen, weet ik dat het de hoogste tijd is voor een rustpauze - en terecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had rijles in 1972 - toen was het verkeer wel anders dan nu, en bij snelwegrijden was alleen het oprit-afrit-gebeuren belangrijk...of misschien vond ik het destijds niet zo belangrijk, en ben het belangrijker gaan vinden naar mate er meer verkeer om me heen is gekomen...vroegah waren er geen bumperklevers of dusdanig gestressde mensen onderweg, dat ze iedereen van de weg willen duwen. Zo heb ik ook geleerd, dat ik na een inhaalmanouvre pas weer naar rechts mag, als ik de hele auto die ik ingehaald heb in mijn achteruitkijkspiegel kan zien : nu wringen ze zich er tussen, als er maar een autolengte tussen mij en m'n voorganger is...
Als ik autorijd probeer ik altijd zo veel en zo ver mogelijk voor mij te zien.

Door de ramen van de voor mij rijdende auto's kijkend vergroot ik die afstand aanmerkelijk.

Ook bijvoorbeeld bij files kun je zo wat gemakkelijker een aanrijding voorkomen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken.
Spiegelen.
Opletten.

En dat nog eens en nog eens en voortdurend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je het rijbewijs al hebt, of dat je een rij-opleiding volgt?

Kijken begint met waarnemen.

Belangrijk bij het kijken is dat je je blik continu verplaatst tussen de 'horizon' (zo ver als mogelijk) en het voertuig (de auto?) in de richting waar je naar toe wilt, zonder je blik te fixeren
Daarbij houd je ook bewegingen en activiteiten naast en achter de auto in de gaten (spiegels, schouders), zodat je jezelf constant bewust bent van de verkeerssituatie rondom de auto.

Door tijdig -de voor jou belangrijke- informatie / signalen op te pikken, heb je zelf tijd en rust om adequaat te handelen / reageren. Uiteraard moet je -als je nog lest- wel geadviseerd en gestuurd worden in wat belangrijk is en wat niet. Veel zaken in het verkeer en bij het kijken zijn een kwestie van verkeersinzicht en ervaring en het vraagt tijd je dit eigen te maken.
Verkeersinzicht zijn alle zaken in het verkeer die niet geregeld zijn, en dus inzicht vragen van de verkeersdeelnemer.

Uit de informatie die je opdoet, filter je de voor jou belangrijke informatie, omdat je hier misschien op moet reageren. B.v. een kind dat achter een bal aan rent, remmende voertuigen op afstand voor je, een voetganger die zich richting zebrapad (VOP) begeeft, een verkeerslicht dat op geel springt, een slingerende fietser etc.
Bovengenoemde voorbeelden vragen meer aandacht dan b.v. een voetganger die rustig in een etalage staat te kijken.

Mocht je nog lessen en heb je twijfel over de wijze waarop gekeken moet worden, vraag je instructeur dan -al dan niet in een spelvorm- hier extra aandacht aan te besteden. (het hoe en waarom)

Wat je met 'enz' bedoelt in de vraag ? Autorijden en verkeer omvat te veel om in een kort antwoord weer te geven.

Misschien heb je aan onderstaande site nog wat? Op deze site staan vele artikelen die met autorijden en verkeer te maken hebben en kan je eventueel vragen stellen.

http://www.autorij-instructie.nl/