In onze ex kolonie Suriname rijdt men links i.p.v rechts zoals in Nederland? Vanwaar?

2 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K
nul1
2 jaar geleden
Wel een beetje ongepast om Suriname te benoemen als 'onze ex kolinie'. Feitelijk juist, maar onnodig en onrespectvol. Ik zou het ook ongepast vinden als een duitser, fransman of spanjaard nederland zijn ex kolonie noemt. Feitelijk juist, maar onnodig en onrespectvol.
tinus1969
2 jaar geleden
Lang en genuanceerd verhaal met bronnen hier op wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic
Napoleon en de Romeinen hebben er niet zoveel mee te maken. Vroeger was er geen vaste regel of gewoonte. Het lijkt er op dat UK, Oostenrijk en Zweden/scandinavie na 1750 langzaam maar zeker de regels op linksrijden vaststelden, Rusland en Pruisen op rechts. Tussen 1900 en 1968 ging daarna bijna heel Europa op rechts over.
tinus1969
2 jaar geleden
@nul1, waarom is dat ongepast? Juist in de context van deze vraag is het relevant dat Suriname een Nederlandse ex-kolonie is, en geen Britse ex-kolonie bv
nul1
2 jaar geleden
@tinus1969 juist totaal geen relevantie in deze. Als je het weg laat veranderd er niets aan de vraag. (En Suriname is ook een britse ex kolonie.) Hij benoemt Nederland ook niet als franse kolonie, daar het juist de franse (Napoleon) zijn geweest die het links rijden hebben ingevoerd. Bij mij komt de vraagstelling smakeloos over.
tinus1969
2 jaar geleden
@nul1 , de hele vraag is juist gebaseerd op het feit dat de vraagsteller verwacht dat er in Suriname rechts zou worden gereden OMDAT het vroeger een Nederlandse kolonie was.
Napoleon heeft er verder niets mee te maken. Zie mijn eerdere link.
LeonardN
2 jaar geleden
@nul1

Het is totaal relevant en klopt.
Je zou verwachten dat (had ik ook verwacht, ik leer sinds vandaag dat Suriname links rijdt) Suriname rechts zou rijden gezien het tot het laatst een Nederlandse kolonie is geweest. Het is dus zeker relevant, als je dat namelijk niet meldt zou je een antwoord kunnen krijgen wat dat deel van de vraag namelijk niet verwoord. "(En Suriname is ook een britse ex kolonie.)" En dat maakt jou reactie dan wat in jouw ogen? Smakeloos, omdat je een relevant feit benoemt? Dat men Nederland niet als X-kolonie benoemt is omdat het niet in de hoofden van mensen zo zit. Suriname was en lang en tot voor kort een kolonie van Nederland. Bij mij komt je reactie als huilerig over.
nul1
2 jaar geleden
@tinus1969 & LeonardN Onzin! Nogmaals, al laat je de opmerking 'ex-kolonie' weg veranderd dat niets aan de vraagstelling.

@tinus1969
Zolang het in Nederland onderwezen en algemeen geaccepteerd word dat Napoleon verantwoordelijk is voor rechts rijden sluit ik mij daarbij aan. @LeonardN
Ik heb geen enkele verbinding met Suriname laat staan een emotionele, dus van huilerig is bij mij geen sprake.
LeonardN
2 jaar geleden
"@LeonardN
Ik heb geen enkele verbinding met Suriname laat staan een emotionele, dus van huilerig is bij mij geen sprake." Het gaat er niet of JIJ vindt dat het wel of niet huilerig is van jou, IK vind dat.
Net als jij vindt dat de vraag smakeloos overkomt en wij dat onzin vinden. "Nogmaals, al laat je de opmerking 'ex-kolonie' weg veranderd dat niets aan de vraagstelling." Jawel.
In Suriname rijdt men links i.p.v rechts zoals in Nederland? Vanwaar? Deze vraag zou een antwoord kunnen geven waarom Suriname links rijdt ZONDER dat men zelfs maar notie maakt van het feit dat Nederland Suriname als kolonie had.
Men rijdt in Suriname links ONDANKS dat Nederland (nu rechtsrijdend) Suriname als kolonie had imo. Neem Portugal die lange tijd links reed, maar op een gegeven moment rechts is gaan rijden en 4 van de 8 koloniën daarin mee genomen lijkt te hebben.
http://www.ianwatson.org/rule_of_the_road.pdf (o.a. pagina 14)
Kijk naar de vele Engelse ex-koloniën die veelal links rijden.
LeonardN
2 jaar geleden
Nogmaals, al laat je de opmerking 'ex-kolonie' weg veranderd dat niets aan de vraagstelling. Behalve dan dat jij dat compleet onterecht, ongepast vindt, en de vrager onrespectvol vindt terwijl deze niet meer dan een relevant feit in binnen die vraag weergeeft.
Dat is dus huilgedrag in mijn ogen.
AbpieH
2 jaar geleden
--- Mijn excuses aan diegene die zich beledigd voelen. ---
De vraag heeft niets, == ik herhaal ==, niets met zwart - wit denken te maken maar met de geschiedenis. De achterliggende reden dat men in Suriname links rijdt. Zo ook in Indonesie naar nu blijkt. De geschiedenis: Ex kolonisators, zoals Nederland Frankrijk en Engeland (Geen Groot Brittannie >> Dan worden de Schotten en Ieren boos.) waren de baas en dicteerden de regels. (Zoals heden ten dage meneer putin poogt te doen.) Omdat men in Nederland ( ex kolonisator) rechts rijdt verwacht je dat dit ook in b.v. Suriname en Indonesie zo is. Er moest dus een achterliggende reden zijn van het waarom. Wikipedia geraadpleegd. Wikipedia stelde voor: De pagina "Waarom rijdt men in suriname links" aanmaken op Wikipedia. ==>> is onduidelijk zoekresultaten. Toen de vraag hier maar gesteld. Genoeg Surinamers in Nederand die geboren zijnin Suriname die misschien het antwoord wel weten. En ja, het koloniaisme heeft met de vraag te maken.

Antwoorden (2)

In Suriname en ook in Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo. Nederland ging met Napoleon mee rechts rijden, maar Indonesië en Suriname zijn daarin niet meegegaan en bleef het links.

Bron: https://www.dirkdebaan.nl/waarom-rijden-wij-rechts-en-in-engeland-links.html.
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
+
Op praktisch dezelfde vraag is in 2011 evenwel anders geantwoord,
https://www.startpagina.nl/v/vakantie/vraag/215583/rijden-suriname-linkerkant-weg/
máár: onderaan de brontekst wordt dat afwijkende antwoord alsnog onderuit gehaald!
Scroll dus daarin helemaal naar onder. De Engelse Wikipedia hinkt besluiteloos op twee oorzaken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Suriname#Transportation
Antoni
2 jaar geleden
@Bordensteker, dank voor het duimpje omhoog en de aanvullingen!
tinus1969
2 jaar geleden
Zie mijn opmerking boven. Napoleon had er niets mee te maken.
tinus1969
2 jaar geleden
Frankrijk rijdt pas sins 1921 officieel rechts, blijkbaar https://www.connexionfrance.com/article/Practical/Transport/France-s-first-highway-code-introduced-100-years-ago-in-May-1921
Foto’s van de Voie Sacree bij Verdun suggereren dat daar in 1916 ook rechts werd gereden.
SentWierda
2 jaar geleden
N.a.v. de reactie van Bordersteker. Inderdaad, vrijwel dezelfde vraag is in 2011 gesteld.
En zelfs al in 2010: nr. 62584.
erotisi
2 jaar geleden
ik vraag mij dan nog wel af waarom in Nederland voor Napoleon links zou rijden. Althans dat zou logischerwijs de reden 'moeten' om het in te voeren in Suriname en Indonesie.
De bronnen lezend zou men kunnen samenvatten dat ruiters links rijden en koetsen rechts. Zou het niet kunnen dat men in Nederland, althans de verschillende staten, gewoon links en rechts reeds afhankelijk van de staat en afhankelijk van het verkeer?
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi:
"ik vraag mij dan nog wel af waarom in Nederland voor Napoleon links zou rijden. Althans dat zou logischerwijs de reden 'moeten' om het in te voeren in Suriname en Indonesie."
Het blijkt dat deze zin tjokvol foute vooronderstellingen zit. Napoleon heeft geen regels gemaakt mbt links of rechts rijden, in Frankrijk of daarbuiten - Frankrijk zelf heeft dat pas in 1921 geregeld, in Nederland was Rotterdam tot 1917 blijkbaar linksrijdend (ik heb wat gegoogeld en deze claim lijkt behoorlijk betrouwbaar).
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling; ik denk dat het ook logisch is dat er rond 1900 definitief regels kwamen mbt 'plaats op de weg'. Tot diep in de 19e eeuw waren zulke regels vooral nodig op extreem drukke (stads)wegen - op de meeste andere plaatsen was het verkeer verder niet druk en snel genoeg om problemen te veroorzaken. Niet alleen werd het verkeer drukker, door de komst van auto's en fietsen werd het ook sneller. En wat we makkelijk vergeten is dat er ook trams kwamen, die weliswaar in het begin niet heel snel waren, maar ook niet kunnen uitwijken. Dat dwingt tot een linksrechtskeuze. (overigens; de eerste trams waren enkelsporig aan één kant van de weg, zie bv voor ene laatste voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@50.9285088,14.2422476,3a,75y,142.68h,85.11t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipONgcOhcS6XJ5VcO9EH0hstikKNNS1O25MCEqaI!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipONgcOhcS6XJ5VcO9EH0hstikKNNS1O25MCEqaI%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya174.32568-ro-0-fo100!7i10052!8i5026 )
Een half antwoord:
Suriname rijdt links, net als Indonesië, omdat de Nederlandse koloniale overheid dit niet centraal regelde. Sterke rnog, tot in de 20e eeuw was 'plaats op de weg' ook in Nederland niet centraal geregeld: In 1917 ging Rotterdam over van links op rechts verkeer. dat was bovendien een Rotterdams besluit, geen nationaal besluit.

Het is een beetje speculeren waarom men koos voor rechts. Het lijkt er op, dat Duitsland de norm zette: daar reed al het verkeer rechts. Wat wel eens een dwingende factor kon zijn, was dat ook trams rechts reden, net als treinen.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Als je je bron betrouwbaar vindt, dan lijkt het erop dat je toch ook zult moeten aannemen dat Napoleon er wel iets mee te maken had: "Op wegen buiten de stad wordt er al sinds de overheersing van Napoleon rechts gereden. De keizer voert het in zijn hele rijk in. Officieel moet er in de steden ook rechts aangehouden worden, maar stadsbesturen zijn vrij in de handhaving.".
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi, Ik snap dat je dat denkt, maar ik heb de rijnmond-link goed gelezen. De claim dat Rotterdam in 1917 van links naar rechts is overgegaan, is goed gebaseerd op onderzoek:
"Harm Kramer van de Stichting Ons Rotterdam heeft onderzoek gedaan naar het invoeren van de 'verplichte rijrichting' in Rotterdam. Uit een artikel in de Panorama van 7 mei 1917 blijkt dat Amsterdam en Den Haag veel eerder dan Rotterdam deze stap hebben genomen."
Omgekeerd, dat Napoleon rechtsrijden heeft ingevoerd, wordt niet verder onderbouwd met onderzoek, maar is en herhaling van een soort spookverhaal. Uit andere bronnen blijkt afdoende dat Napoleon er niets mee te maken had: https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic#History
tinus1969
2 jaar geleden
Vervolg
Uit https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic#History
"An oft-repeated story is that Napoleon changed the custom from LHT to RHT in France and the countries he conquered after the French Revolution. Scholars who have looked for documentary evidence of this story have found none, and it should be assumed untrue unless contemporary sources surface. In 1827, long after Napoleon's reign, Edward Planta wrote that, in Paris, "The coachmen have no established rule by which they drive on the right or left of the road, but they cross and jostle one another without ceremony."
Volgens https://www.connexionfrance.com/article/Practical/Transport/France-s-first-highway-code-introduced-100-years-ago-in-May-1921 heeft Frankrijk zelf pas in 1921 (ruim na Napoleon...) formeel vastgelegd dat je rechts moet houden.
tinus1969
2 jaar geleden
Nog twe interessante links:
https://de.wikipedia.org/wiki/Mehrgleisigkeit#Geschichte_der_Fahrordnung
"Hinsichtlich der damals vorherrschenden Dampfloktechnik war das Linksfahren jedoch nachteilig, da der Heizer zwangsläufig auf der rechten Seite des Führerstandes arbeiten musste, damit der Lokführer auf dessen linker Seite die links vom Gleis stehenden Signale sehen konnte, was für den gewöhnlich rechtshändigen Heizer eine Arbeitserschwernis zur Folge hatte. Im Laufe der Zeit gingen verschiedene Bahnen daher teilweise oder vollständig vom Linksbetrieb auf den Rechtsbetrieb über, "
Kortom, stoomspoorwegen gingen over naar rechts, onafhankelijk van een gewoonte op straat. Maar ik speculeer dat ook trams op straat daarom rechts gingen rijden, en dat dus daramee ook weer afdwong voor auto's
tinus1969
2 jaar geleden
tweede link
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/rechtsrijden.htm
Tekst uit Panorama van 1917 over Rotterdam
"Kent gij de legende niet van de beroemde, of wilt ge beruchte advocaat, die bij de eerste verordening, jaren her, om rechts te houden op de smalle zijpaden der Maasbrug, opzettelijk links liep en zich liet verbaliseren? En dat proces, helaas won, waarmee de zege van de vrije straat, oftewel de janboel in het verkeer, verzekerd was ??"
Deze tekst wijst e rop, dat er voor 1917 GEEN regels waren mbt links of rechts in Rotterdam, dus ook niet van Napoleon