Wat verwachten motorrijders van je in de file?

Als ik op de middelste rijstrook (van drie) in de file sta, wat verwacht de motorrijder van mij? Dat ik meer rechts op de rijstrook ga staan, of mag hij niks van mij verwachten?
Ik vraag het vanwege het leren van autotheorie. Ik zie overal dat het wel zo aardig is om rechts te houden, maar ik vraag me af of de motorrijder dit ook van mij mag verwachten.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K
SentWierda
2 jaar geleden
Sinds 1991 bestaat een gedragscode voor motorrijders voor het langzaam tussen een file door rijden. Zie in onderstaande bron de passage onder de tussenkop: Langs een File rijden.
Bron: https://www.motorrijdenexpert.nl/tips-voor-motorrijden-op-de-snelweg/

Antwoorden (1)

Motorrijders hebben geen recht om van jou vrije doorgang te krijgen. Je hoeft dus niet apart rechts te houden, maar het is alleen wel aardig om te doen. Hoeft niet, mag wel.
En de motorrijder verwacht niets, maar hoopt dat hij soepel tussen de file door kan rijden.
2 jaar geleden
taillie
2 jaar geleden
Ik weet niet hoe het precies zit in NL maar in BE MOETEN de auto's op het meest linkse vak, uiterst links rijden & auto's uiterst rechts op het vak ernaast. Dit is om de hulpdiensten vlot door te laten indien dit nodig blijkt te zijn. Motorrijders mogen daar ook gebruik van maken. Als de file stil staat mag de motorrijden max 50km/u rijden, wanneer er heel traag gereden word mag het verschil in snelheid tussen motor en auto 20km/u zijn. (in Belgie dus)
crispy
2 jaar geleden
@taillie Die regel bestaat in NL niet, omdat er in principe een vluchtstrook beschikbaar is voor hulpdiensten. Verder is het ook zo dat in NL als de file een lage snelheid (max 40km/uur) heeft dat dan de motorrijders er tussendoor mogen rijden met een maximaal snelheidsverschil van 10 km per uur.