Ja, een oplegger is een voertuig.

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/aanhangwagen/definities-van-aanhangwagens
Artikel 1.1 a1: aanhangwagen
Aanhangwagen: voertuig dat is bestemd om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld, met inbegrip van een oplegger; als aanhangwagen wordt voorts aangemerkt een dolly met een oplegger.

En een oplegger valt onder aanhangwagens
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger
2 jaar geleden
Ja. Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens bevat een behoorlijke dosis definities om spraakverwarring over wat het nu is te voorkómen. Daarin staat dat een oplegger net als een aanhangwagen een voertuig is dat door een voertuig wordt voortbewogen of kennelijk bestemd is om aldus te worden voortbewogen. Een oplegger is een voertuig dat een trekkend voertuig nodig heeft.

Ook als je het van de andere kant af bekijkt - namelijk door te bepalen wat een voertuig is - is de conclusie dat een oplegger daar inderdaad aan voldoet. Het woordenboek geeft namelijk de volgende betekenis: een door de mens gemaakt voorwerp, gewoonlijk op wielen, met als doel het verplaatsen van mensen of goederen.
Amadea