Welk rijbewijs moet je hebben bij een pick-up met vijf zitplaatsen en een aanhanger van 6 ton?

welk rijbewijs moet je hebben als je met een pickup met vijf zit plaatsen een aanhanger van 6 ton trekt?
Is daar gewoon de CE rijbewijs voldoende of heb je daar de DE rijbewijs voor nodig?
Even van uitgaand dat de pickup truck dat wel kan trekken.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Antwoorden (2)

Rijbewijs D is alleen nodig voor een bus, waarbij je meer dan 8 personen vervoert. Met rijbewijs C mag je maximaal 8 personen vervoeren, dus dat is voldoende voor de pick-up. Als de TMM (Toegestane Maximum Massa = Massa ledig voertuig + maximaal laadvermogen) niet meer is dan 7500 kg, dan heb je aan rijbewijs C1 voldoende voor de pick-up. Voor de combinatie heb je dan C1E nodig. Maar CE mag natuurlijk ook.
3 jaar geleden
Als de pick-up een eigen gewicht + laadvermogen heeft van minder dan 3500 kg. dan mag je deze combinatie rijden met een BE rijbewijs. (De B staat voor het trekkende voertuig, en de E voor de aanhanger),
Waar je wél rekening mee moet houden, dat je met deze combinatie tachograaf-plichtig bent.
jc54
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
De aanhanger in deze vraag weegt 6 ton. Dat is ruim meer dan de 3500 kg die de aanhanger mag wegen bij BE rijbewijs. Er is wel een uitzondering voor aanhangers zwaarder dan 3500 kg, maar dat zou inhouden dat de aanhanger maximaal 3500 kg aslast heeft en dus 2500 kg op de koppeling moet dragen EN dat de pickup een (resterend) laadvermogen van 2500 kg moet hebben en dus zelf als ledig gewicht maximaal 1000 kg zou kunnen wegen. Dat lijkt me in de praktijk een niet bestaande combinatie.
taillie
3 jaar geleden
Tachograaf is inderdaad verplicht voor alle voertuigen waarvan de maximaal toegestane massa 3,5 T overschrijdt maar er zijn uitzonderingen die misschien wel van toepassing zullen zijn. * voertuigen met een mtm van max 7,5ton die gebruikt worden voor het vervoer van materiaal, uitrusting of machines die bestuurder nodig geeft voor zijn beroep (binnen straal van 100km)
* voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer met een mtm van max 7,5ton zo zijn er nog vrijstellingen, die met een pickup niet van toepassing zijn en dat is dat het voertuig maar 40km/u kan rijden, medische doeleinden en takelwagens. dit zijn europese vrijstellingen