A1 rijbewijs 16 jaar in duitseland gehaald. mag dat in Nederland voor school?

Ik ben 16 jaar heb mijn a1 rijbewijs in duitseland gehaald, de motor is ook duits verzekerd en ingevoerd. ik zit in Nederland op school mag ik hiermee in Nederland rijden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vervoer
6.5K
Utrecht
4 jaar geleden
Als de moter is ingevoerd en dus een NL kenteken heeft, kan deze toch niet meer Duits verzekerd zijn? Je hebt dan een Nederlandse verzekering nodig.
En nee, de Nederlandse eisen gelden: je mag pas vanaf je 18e rijden. https://www.oosterpoort.nl/rijopleidingen/motor/leeftijd-en-motorrijbewijs
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rizz lees dit eerst voor je in Nederland op de motor stapt.
https://motorrijdenexpert.nl/motor-kopen-in-duitsland-lees-dit-eerst/
In tegenstelling tot hetgeen je denkt: de motor is in Nederland niet verzekerd.
Men mag men niet met de ingevoerde motor op de Nederlandse wegen rijden, zolang deze niet bij de RDW is aangemeld.
Zelfs al is het papierwerk zoals Nederlands kenteken en verzekering in orde dan mag je nog niet rijden
Om de motor waarvoor een A1 rijbewijs vereist is te mogen besturen geldt in Nederland de minimum leeftijd van 18 jaar, ongeacht of je al een A1-rijbewijs heb gehaald in een ander (EU) land.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De Motor heeft een duits kenteken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rizz, en ik ga ervan uit dat je de Nederlandse Nationaliteit hebt.
https://allesopdemotor.nl/een-motorfiets-invoeren-kan-voordelen-hebben/

Antwoorden (4)

NEEN, je moet minimaal 18 jaar zijn.
Een lichte motor heeft een vermogen van maximaal 11 kW. je mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn en eerder kan je hier (NL) dus geen rijbewijs halen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je een duits burgerschap hebt samen met een duits rijbewijs en duits voertuig dan is dit allemaal geldig als je de grens over gaat. Wanneer je een Nederlandse inwonder bent gelden de Nederlandse wetten en kan je inderdaad vanaf je 18e pas rijden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef nooit minnen, nu wel.
Klopt echt niet. Helaas.
Nee dat mag niet.

Jouw a1 rijbewijs is een officieel geldig rijbewijs.
Maar in Nederland mag je een 125 cc pas met 18 jaar besturen.
Elke Duitse jongere mag de grens in Nederland niet over indien je geen 18 jaar bent! Het maakt niet uit of je in Nederland woont of Duitsland, of je hier naar school gaat of vanuit Duitsland een vriend wilt bezoeken in Nederland.

Ik woon in het grensgebied. Je zou niet de eerste zijn die de motor moet laten ophalen door vader of moeder.
Als pa of ma op een paar uur rijden van de grens woont, is dat niet lachen.

Ik voeg je de Duitse tekst toe.
In Duitsland wordt dat echt duidelijk gemaakt aan jongeren onder de 18 jaar. Eigenlijk moet je dat weten, omdat je je a1 daar gehaald hebt.

https://www.motorradfrage.net/frage/mit-dem-a1-nach-holland
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
zal de politie moelijk doen over 30 minuten heen en 30 minuten terug, het enigste wat ik wil is met mijn nieuwe KTM 125exc Supermoto naar school. (Zelf woon ik nogsteeds in Duitsenland)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi Rizz, helaas kom je in de problemen als ze je aanhouden in Nederland. Dan moet je je ouders op dat moment bellen. Zij moeten dan komen en de motor ophalen.
Het is idd vreemd dat er nog steeds zo’n verschil is tussen de EU landen. Maar ik kan er helaas niks anders van maken.
Kun je niet tijdelijk een scooter rijden van huis naar school en terug? Ik begrijp dat dat niet echt cool is, maar het is wel een handige manier om de afstand te overbruggen.
Lastig toch als je in Duitsland woont (waarschijnlijk de Nederlandse nationaliteit hebt) en in Nederland naar school gaat...... Ja, de grensgebieden....
Succes!
Artikel 5 lid 1 van de Nederlandse rijbwijsrichtlijn stelt inderdaad dat voor een motorvoertuig voor de rijbewijs categorie a1 de minimale leeftijd van 18 jaren is vereist.
Maar artikel 5 lid 5 stelt een uitzondering voor houders van de rijbewijs categorie a1 uit andere eu liddstaten.
Er mag mijns inziens dus wel door een 16 jarige a1 rijbewijs houder in Nederland worden gereden.
Idem voor een 18 jarige a2 rijbewijs houder en 20 harihlge a rijbewijs houder.

Voor de zekerheid zou ik wel een printje maken van de rijbwijsrichtlijn en die bij het Duitse rijbewijs houden... Ja weet immers nooit of de dienstdoende agenten op de hoogte zijn van alle uitzonderingen...