Wat zijn de regels mbt rijrichting in een parkeergarage?

Vandaag reed ik rustig uit een parkeervak in een parkeergarage. Er hing geen bord en er was op die plek ook geen pijl aangegeven mbt de rijrichting. Na 10 meter kwam er een auto naar boven. Ik stopte netjes zodat hij er langs kon. Hij zag mij, maar nam de bocht heel klein en schuurde met zijn auto langs mijn auto. Mijn auto stond stil, maar ik stond wel in de verkeerde richting.

Ik ben benieuwd wat de regels mbt tot verplichte rijrichting zijn, daar deze niet duidelijk middels een bord of pijlen op die etage in de garage stonden aangegeven. Op deze manier kan ik inschatten in hoeverre ik eventueel aansprakelijk kan worden gesteld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Doorgaans rij je in een parkeergarage tegen de klokrichting in naar boven en naar beneden. Meestal is dat ook met pijlen aangegeven. Als jij echter STIL STAAT en iemand rijdt tegen je aan dan is die persoon altijd fout. Dat kan dan een inschattingsfout zijn van de bestuurder van de rijdende auto, maar het blijft fout. Zelfs als jij in de verkeerde richting zou staan kun je niet fout zijn bij een aanrijding als je zelf stil staat.

Jouw voertuig stond stil. Daar is alles wel mee gezegd, de andere reed jou dus aan. Kortom: Jij kunt de ander aansprakelijk stellen. Informeer je verzekering en laat het deze uitzoeken. Voeg wel een tekening + beschrijving van de parkeergarage toe en hopelijk heb je een kentekennr en mogelijk zelfs merk en kleur van de andere auto. Tegenpartij kan moeilijk doen. Laat je verzekering het vuile werk opknappen, contact opnemen etc. Succes @Romaysa

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100