Scheelt het veel wanneer je de eerste kilometer na een nacht de auto parkeren rustig rijdt?

Scheelt het veel wanneer je de eerste kilometer na een nacht de auto parkeren rustig rijdt? Volgens een kennis zou het langer duren voor motorolie goed op peil is en minder brandstof verbruiken wanneer je de eerste kilometer rustig rijdt, dus bijv. als het rustig is 30-40 rijdt i.p.v. 50km/u. Klopt dat of valt dat wel mee?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
In positieve of negatieve zin?
paulus811
2 jaar geleden
Een auto is na 1km echt niet warm, dat duurt minimaal 15 minuten. De temperatuurmeter geeft vaak de watertemperatuur aan, maar niet de temperatuur van de olie en om die laatste gaat het.

Het beste antwoord

Een auto verbruikt meer brandstof met een koude motor en de motor slijt mogelijk ook sneller als je met een koude motor in een hoog toerental rijdt.

Rustig rijden is dus bij een koude motor beter voor je brandstofverbruik en beter voor de motor. Maar rustig rijden heeft te maken met je toerental, niet met je snelheid. Ook met 50 km/uur kun je prima rustig rijden. Dan rij je een versnelling hoger dan met 30/40 km/uur maar wel met hetzelfde (of zelfs lager!) toerental.

Overigens is het ook voor een goed warmgedraaide motor beter om het toerental niet te hoog op te laten lopen. Ook dan rijdt je zuiniger. Beter voor je portemonnee, voor het milieu en vaak minder geluid dus beter voor omwonenden.

Wat een goed toerental is om aan te houden als max is per auto verschillend. De ene auto begint duidelijk te stoten en te stotteren bij 2500 toeren terwijl de andere ruim over de 3000 toeren nog heel mooi rijdt. Dat moet je dus een beetje aanvoelen qua gasgeven / snelheid / wanneer schakelen. In het instructieboekje van je auto staat mogelijk wel aangegeven wat voor jouw auto een goede grens is om aan te houden.
Inekez1