Hoe komt het toch ,dat veel mensen, met dit slechte weer, met hun lichten uit rijden?

Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Na het starten van je auto je lampen aandoen is (helaas) niet voor iedereen een gewoonte. Sommige mensen doen uit zuinigheid geen lampen aan (lampen aan kost meer brandstof). Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die geen verantwoordelijkheid nemen; niet voor zichzelf en zéker niet voor een ander. Het staat altijd nog buiten kijf dat je mét je lampen aan veel zichtbaarder bent voor iedere weggebruiker en dat dit veel veiliger is. Gelukkig zijn er ook auto's op de markt waarbij je lampen automatisch aangaan als je de auto start. Zonder licht rijden kán helemaal niet bij deze auto's. Daar staat veiligheid voorop.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat deze mensen niet verder nadenken dan dat hun neus lang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is overdag niet verlicht om je lampen aan te hebben. Nu weet ik niet wat het bij jou voor een weer is. Maar nu het bewolkt is, is er nog wel voldoende zicht en is er geen noodzaak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als mensen in de sneeuw zonder licht rijden, zijn ze niet slim bezig. Dan is het wel een noodzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat vele dat vergeten...
en alleen de lampen aandoen wanneer t donker is en word...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze denken: Het is nog licht dus ik hoef geen lamp aan te doen.
Dat het zicht heel slecht is door sneeuwval o.i.d. maakt hen niet uit.

Veel mensen doen ook hun licht overdag niet aan omdat dat extra benzine zou kosten (of dat waar is weet ik niet, dat laat ik even in het midden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuinigheid.
Daarnaast heb je zelf geen beter zicht met lichten aan overdag, dus zien velen er niet het voordeel van in.

Tot ze een keer een (bijna) aanrijding hebben met iemand die ze niet gezien hadden (omdat deze ook geen verichting voer).
13 jaar geleden
Omdat die mensen denken , ik kan toch genoeg zien , en
dat is ook zo.
Maar het is heel erg gevaarlijk omdat je iemand zonder
licht niet of te laat ziet aankomen.
Licht voeren met dit weer doe je niet alleen voor je
eigen veiligheid maar ook voor de medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus een
Jouw antwoord lijkt het meest correct hoewel ook twicks een punt heeft
ik mocht in mijn lesauto (lang geleden) niet wegrijden zonder lampjes aan en gordel vast.

Dat automatisme zit er zo hard in.

Ik zie wel eens mensen ook in het donker rondrijden zonder verlichting. Dan waarschuw ik ze natuurlijk, als de situatie dat toelaat.

Mijn vriendin heeft dat automatisme niet geleerd. Resultaat: 120 euro boete omdat 10 meter na vertrek gordelcontrole stond. Om een hoekje. Ze was net druk bezig haar gordel om te doen. Maar dat argument hielp niets.

Dus wees verstandig. Gordel vast. Motor starten. Lampen aan. Wegrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er een aantal mensen zijn die hier niet bij nadenken. Dit soort mensen denken er net zo min over na om hun knipperlicht aan te zetten wanneer ze de rotonde verlaten of wanneer ze rood licht krijgen als de tegenliggers (met groen licht) nog op ze wachten tot ze gepasseerd zijn.
Het komt door een gebrek aan inzicht. Het maakt ze geen slechte chauffeurs.