Waarom hoeven legervoertuigen en voertuigen van het koninklijk huis geen gaik kentekenplaat te voeren? Normaal is dit APK Afkeur!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Antwoorden (6)

Omdat deze kentekens niet door de RDW worden afgegeven.
escape
12 jaar geleden
Leger voertuigen hebben geen kentekenplaat. Tenminste niet als de definitie van kentekenplaat zoals wij die voeren. De cijfers en getallen op die plaat is geen combinatie afgegeven door het RDW maar is een registratienummer bij defensie. Ze vallen onder militaire voertuigen en in dienst bij defensie, dan hoeven ze geen RDW registratie. Ze hebben ook geen verzekering. Militaire voertuigen hoeven geen WAM te hebben. Eventuele schade wat veroorzaakt wordt door deze voertuigen wordt vergoed door het ministerie van defensie.

Hetzelfde geldt voor auto's van het Koninklijk huis. Echter deze zullen nooit aan een APK keuring toekomen, daar zijn ze te nieuw voor en gaan er al uit voordat ze APK plichtig worden. Deze auto's zullen ook nooit in de burgermaatschappij terecht komen, omdat ze honderden kilo's zwaarder zijn dan een "normaal" model. Bepantsering en meer bijzondere snufjes waar je als burger niet mee rond mag rijden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Nooit in de burgermaatschappij terechtkomen?
Ik heb de Alfa van Prins Bernhard Jr. gekocht!
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/21/prins-bernhard-jr-verkoopt-zijn-8c-competizione
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha! Ik zag je volgens mij onlangs rijden! :-p
Nee, je hebt gelijk, ik druk mij niet volledig uit. Ik doel op de auto's van het DKDB die leden van het Koninklijk huis "chauffeuren".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etab: Ik ben al door escape erop gewezen, het is een ongelukkige uitdrukking geweest, er zullen inderdaad, net zoals jouw voorbeeld, genoeg auto's in het wagenpark van Bea en de rest van de kliek zijn die langer meegaan dan de 3 jaar. Ik doelde op de voertuigen van de DKDB. Die maken zoveel kilometers dat ze na 3 jaar worden afgeschreven. Maar goed, doorgaans, ook daar zullen weer uitzonderingen op zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, daar is ook een uitzondering op geweest dan. Wij hebben een ex DKDB voertuig gehad. Of deze fungeerde voor het transport voor het witte huis weet ik niet 100%, danwel voor ministers of ander hooggeplaatsten. Was een zwarte BMW 730 met kogelwerend glas, heel dikke ramen met nog een dikke zwarte band rondom. Was ook alleen te zien bij het omlaag doen van het raam. Woog ongeveer een halve ton meer dan het originele model.
Een leger voertuig zal in de basis al niet aan de APK voldoen. Er zit zoveel op of af wat in de burgermaatschappij niet mag dat het geen zin heeft.

Zo mag een vrachtauto militairen vervoeren, maar is het verboden in de burgermaatschappij.
Ze hebben speciale verlichting, er wordt materiaal verwijdert om gewicht te sparen of juist sterkte te kweken.

Daarom wordt er geen APK gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben wel degelijk een kenteken, en hebben natuurlijk ook heus gewone verlichting die moet voldoen aan de eis, denk aan weg verplaatsingen, zelf ypr chauffeur geweest dat is een soort van taxi tank en rups aangevoerd waarmee we verscheidene keren op de weg zijn geweest om van het één naar het ander te rijden.
Een leger voertuig wordt ook vaker nagekeken,gemaakt,hersteld dan een gewone burger auto
na elke oefening, en periodieke tijd worden ze gecontroleerd
De kentekens beginnen ook altijd met hetzelfde, zo beginnen alle koningshuis voertuigen/legervoertuigen met de zelfde combinatie .ook voor herkenning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Wegenverkeerswet 1994 zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot het kenteken. Voor Defensie zijn bij AMVB een aantal hoofdstukken buiten werking gesteld waaronder het Kentekenreglement. Ten aanzien van de militaire motorrijtuigen houdt het Ministerie van Defensie daarom een eigen kentekenregistratie bij. Deze aparte militaire kentekens bestaan uit een lettercombinatie (bijv KP, LM, KM, KL) gevolgd door twee cijfercombinaties.De regeling GAIK-kentekenplaat is niet van toepassing op Defensie. Echter nieuwe voertuigen kunnen worden uitgerust met de GAIK kentekenplaat. De civiele dienstauto’s zijn standaard voorzien van de gaik-kentekenplaten.Van de (bijzondere)kentekens van het koninklijk huis zijn de houder-gegevens zijn afgeschermd, ook voor de politie vandaar worden die niet gekenmerkt als een gaik kenteken.Dit is per wet geregeld.

Toegevoegd na 14 uur:
Er staat "van het koninklijk huis zijn de houder-gegevens zijn afgeschermd"
In die zin staat 2x keer "zijn" de laatste was niet bedoelt en als zodanig een taaltechnisch slippertje van me.
Behoort te zijn:
van het koninklijk huis zijn de houder-gegevens afgeschermd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord! Echter kleine kanttekening, de dienstauto's van de politie zijn wel GAIK gekenmerkt. Staan bij het RDW gewoon geregistreerd alszijnde bedrijfvoertuigen en zijn gewoon opvraagbaar. Bijzondere eenheden van de politie, bijv. het arrestatieteam en observatieteam zijn ook GAIK gekentekend. Echter uit tactisch oogpunt wordt er een zogenaamde "schaduw-kentekenplaat" op de auto geplaatst met een combinatie die niet bestaat. De auto's van de DKDB, onderdeel van het KLPD heeft geen GAIK kenteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over legervoertuigen en die van t koninklijk huis in mijn antwoord heb ik t niet over politievoertuigen gehad!!alleen vermeld dat de kentekengegevens van t koninklijk huis ook voor de politie afgeschermd zijn en niet toegankelijk zijn. Politievoertuigen zijn inderdaad wel voorzien van een gaik kentekenplaat.
Dat voertuigen van defensie gen kenteken hoeven te voeren zoals beschreven in de wegenverkeerswet heeft te maken met redenen van defensieve aard.

In oorlogstijd moeten deze voertuigen zonder enig herleidbaar kenmerk kunnen worden ingezet, een kenteken zo de tegenstander kunnen wijzen op de plaats van herkomst en welk onderdeel.

Wij burgers moeten in oorlogstijd wel gewoon herkenbaar blijven voor de opsporingsdiensten.