hoe onderhouden gemeentes straten die letterlijk op een landsgrens ligt?

Ik was laats in een straat in putte en deze staat ligt letterlijk op de landsgrens. de ene kant van de straat is Nederland de andere kant van de straat is België.
de grens loopt letterlijk in het midden van de weg voor een deel.
hoe wordt er onderhoud aan zo'n weg gepleegd? en vooral wie is er verantwoordelijk hier voor? want sommige stenen liggen dan zelfs letterlijk in beide landen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
binnen een land kan altijd nog een hoger bestuurlijk orgaan dienen om de verwarring te beslechten bij onduidelijkheden. de landsgrens maakt het lastiger. ook omdat je met twee wetten zit.
nounka
5 jaar geleden
Misschien een stomme opmerking... Maar is er een groot verschil in 'kwaliteit' of iets anders zichtbaar BE of NL? Als dat is zou het willen zeggen dat elk land zijn eigen kant onderhoud.
Logischer zou ik het vinden dat elk een deel van de straat zou doen. vb van 1 tot 50 voor BE en van 50 - 100 voor NL.
Anders zou het ook kunnen dat als er iets gedaan moet worden men de kosten gewoon gaat delen.
Antoni
5 jaar geleden
Sorry, nounka, maar de Vlamingen onderhouden hun wegen over het algemeen toch wat minder goed dan de Nederlanders. Dat kan iedereen vrijwel meteen zien als hij over de grens gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Per land weet ik het niet. Op snelwegen in Nederland is het zo dat het per provincie gedaan wordt. Daarom zie je bij de provinciegrenzen vaak ook een overgang naar ander asfalt op snelwegen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Per land weet ik het niet. Op snelwegen in Nederland is het zo dat het per provincie gedaan wordt. Daarom zie je bij de provinciegrenzen vaak ook een overgang naar ander asfalt op snelwegen.
nounka
5 jaar geleden
Antoni, daar moet je niet sorry voor zeggen. Dat weten we hier al jaren. Als er iets stuk is kan het lang duren voordat ze het gaan maken. En is het gemaakt dan is het vaak maar tijdelijk want een winter verder en datzelfde gat in de weg is er terug. Wegenwerken die bezig zijn maar om geen enkele duidelijke reden vrijwel stil liggen en ze maar een dag per week of zo verder doen. Je voelt ook echt als je over de snelweg gaat en in Duitsland of Nederland komt hoe veel beter die wegen zijn.
Daarom de vraag. Zie je verschil dan doet elk land zijn kant.
Niet uit trots maar uit besef dat het hier niet goed is zoals elke eerlijke mens zal toegeven. Enkel vergeten de meeste dat als het tijd is om te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb zelf contact op genomen met de gemeente aan de Nederlandse grens met deze vraag.
Dit was hun reactie. Geachte heer Brouwer,
In antwoord op uw vraag deel ik u het volgende mede:
Hier is niets over geregeld, dit wordt per geval bekeken.
Pas als er gerenoveerd e.d. gaat worden, wordt er een onderling projectteam opgesteld.
De totale kosten worden nadien naar ratio verrekend.
Het wordt dus per keer bekeken.

Het beste antwoord

Een hele bekende straat in Nederland en Duitsland is de Nieuwstraat.
Vroeger stond in het midden een muur, later een verhoging, nu niks. De ene kant hoort bij Nederland, de andere kant bij Duitsland. Omdat de straat behoort tot twee landen, hebben ze er een Europese straat van gemaakt. Deze straat is zelfs de eerste Europese straat.
Het regelen (onderhoud van weg, stoepen/ veiligheid na sneeuwval, verkeersborden/ politie....) wordt door beide landen heel evenredig samen gedaan in overleg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwstraat_(Kerkrade)
Natuurlijk op gemeentelijk niveau: Kerkrade en Herzogenrath.
Toegevoegd op 24 april 2019 20:24: tekst