Heeft rechts in dit geval voorrang?

Aan de rechterkant in deze foto is een straat waar auto's in en uit rijden. Als er rechts een auto zou staan, zou ik hem dan voor moeten laten gaan omdat hij van rechts komt? Nog een vraag: als ik op een brede weg rij met mijn fiets waar ook bussen rijden, en er komt een auto uit een zijstraat; moet ik deze dan voor laten gaan? En moeten de bussen hem ook voor laten gaan? Laatst reed ik er met een vriendin en die zei dat ze voorrang hebben omdat ze van rechts komen. Is dit waar? Ik geloofde het niet

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Rechts moet voorrang verlenen aangezien deze vanuit een uitritconstructie komt. Vooral de doorlopende stoep in dezelfde kleur geeft dat aan. Maar ook de schuine blokken. === De andere situatie die je beschrijft heb ik onder een afbeelding van gemaakt. Daar heeft iemand van rechts wel voorrang. Het is een gelijkwaardige kruising. ---- https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitrit De jurisprudentie heeft wel een aantal kenmerken ontwikkeld waaraan een uitrit moet voldoen. Er moet sprake zijn van verlaagde trottoirbanden en van een doorlopende bestrating die de trottoirs aan weerszijden van de uitrit verbindt. Het gaat erom dat een ieder bij de nadering van de uitrit kan zien, dat het een uitrit is.

Toegevoegd op 12 april 2019 16:27: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100