Ik ben geflitst met 75, wat zijn de gevolgen voor mij?

Ik reed afgelopen zaterdag met een groepje vrienden allemaal op de scooter. We gingen allemaal rond de 70 - 95. Ik ging 75 en we kwamen er later achter dat we vol langs een flitspaal zijn gereden. Ik denk dat ik geflitst ben op mijn snorfiets, met 75 in een 30 zone. 75 was de snelheid op de teller en de teller snelheid heeft een afwijking van ongeveer 5 km/u. dus ik ging rond de 70, min de correctie van 3, ongeveer 67 in een 30 zone. Wat zijn de consequenties hier van? word mijn rijbewijs ingevorderd of niet? en moet ik een emg cursus volgen? en hoe veel aan boetes kan ik verwachten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Antwoorden (3)

Je zult je rijbewijs nu niet kwijtraken en ook zul je geen EMG opgelegd krijgen. Als je was staande gehouden ipv geflitst had dit wel verschil gemaakt.

Wat betreft de snelheidsovertreding; op een snorfiets mag je nooit harder dan 25 km/u. Als je snelheidsberekening van 67 km/u klopt, dan heb je dud 42 km/ u te hard gereden.
Qua boetebedrag moet je denken aan honderden euro's. Staat geen standaard bedrag voor maar wordt bepaald op basis van individuele beslissing van het Openbaar Ministerie.
Toegevoegd op 20 november 2018 13:19: tekst
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
"Staat geen standaard bedrag voor maar wordt bepaald op basis van individuele beslissing van het Openbaar Ministerie." Volgens mij is er wel een standaardbedrag. Voor snelheidsoverschrijdingen met meer dan 16 km/uur op een snorfiets is het boetebedrag 260 euro. https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22582,22577,22512,22407,21959,21912#beslissingpad225822257722512224072195921912
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij klopt je idee niet. Wat betreft de snelheidsovertreding; op een snorfiets mag je nooit harder dan 25 km/u. Als je snelheidsberekening van 67 km/u klopt, dan heb je dud 42 km/ u te hard gereden. Ik neem aan dat de snelheidovertreding enkel genomen kan worden van de geldende maximumsnelheid op de weg. 67-30=37km/u te hard. Nu wellicht niet zo interresant, maar wel als de snorfiets 49 rijdt op een 50 weg. Dan beargumenteer ik namelijk dat de snorfietser geen boete krijgt over het overtreden van de snelheidslimiet, maar enkel voor het rijden op een voertuig welke de constructiesnelheid overstijgt.
Zal er een vraag van maken. https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/656826/snorfiets-49-rijdt-50-aangehouden/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@LeonardN
Ik heb overal gezocht, en ik kan nergens vinden hoe dat zit met te hard rijden op een snorfiets. En dan heb ik het over de boete voor de snelheidsovertreding, niet de boete voor de constructie snelheid. Ze staan niet genoemd, behalve voor woonerven en trottoirs.
Dit is een interessante vraag. Want je hebt 2 dingen gedaan die niet mogen.
1. De snorfiets rijd harder dan volgens de constructie snelheid is toegestaan.
2. Je hebt harder gereden dan wat is toegestaan op die weg.

Voor het overschrijden van de constructie snelheid staat voor jou een boete van €260,-
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22582,22577,22512,22407,21959,21912#beslissingpad225822257722512224072195921912

Maar gaat deze samen met de snelheidsovertreding van de 30km zone? Officieel is er voor de snorfiets geen boete beschreven voor te hard rijden in de 30km zone. Waarschijnlijk omdat dit voertuig deze snelheid in zijn normale staat helemaal niet kan rijden.

Dit geldt natuurlijk niet voor woonerven en trottoirs. In een woonerf mag je niet harder van 15km en op het trottoir niet harder dan 6km.
Trottoirs: RVV artikel 21 lid c.
Woonerf: RVV artikel 45.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01

Of je snorfiets in beslag genomen kan worden is mij niet duidelijk. Er staat nergens dat je hiervoor aangehouden moet worden, alleen dat de overschrijding moet worden waargenomen. En een flitspaal is ook waarnemend.
Er kan ook gekozen worden om alleen het kentekenbewijs in te vorderen.
Dan mag je snorfiets niet meer de openbare weg op, en moet je deze laten herstellen en laten herkeuren voordat je er weer mee mag rijden.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/opvoeren/
http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/

Je zal het dus moeten afwachten. Wat je kan doen, is met je DigiD inloggen bij het CJIB. Dan kun je kijken of er al een boete onderweg is.
https://www.cjib.nl
Je rijbewijs kan inderdaad niet worden ingevorderd omdat je niet staande gehouden bent. Geluk voor jou.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/vraag-antwoord/virtuele-map/rijbewijs/#item_33434
Toegevoegd op 21 november 2018 16:54: tekst
5 jaar geleden
Je krijgt een flinke boete voor deze overschrijding en zeker, omdat je met een scooter bij 30 kilometer per uur al het rijbewijs kwijtraakt. Echter kunnen zij niet bewijzen dat jij op de scooter zat, waardoor het een fikse boete wordt.