Hoe kan ik mijn scootmobiel opvoeren naar 30 kilometer per uur?

het is een vrij nieuwe scootmobiel omdat ik er veel opzit en er afstanden mee rijd zou ik hem graag opvoeren

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Een scootmobiel kan toch max 40 km per uur buiten de bebouwde kom

Antwoorden (1)

De scootmobiel is geen vervoermiddel om echt hard mee te rijden.
Opvoeren kan wel, maar harder dan 20 km/u is al aardig riskant. Omver gaan bij een lagere snelheid is al niet moeilijk en dat ligt zeker niet altijd aan de bestuurder maar veelal aan de (on)mogelijkheden, o.a. gebrek aan stabiliteit, van de scootmobiel.
Er zijn verschillen maar overall is het gewoon niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@jodokus52 https://www.scootmobiel.org/scootmobiel-en-wet-maatschappelijke-ondersteuning-wmo/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Merci @ronron1212 Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de rol van WMO in deze link anders is ---andere regels--- dan in mijn gemeente. In mijn gemeente zegt WMO, hebben bejaarde / oude(re) mensen zo veel brokken gemaakt dat de maximum snelheid nu 12 km ja twaalf km/u is. Dat er na een test in de praktijk dus op straat tussen auto's en ander verkeer getest en bekeken wordt of je wel/niet op straat mag rijden. Ipv altijd op de stoep met de huiveringwekkende snelheid van 6 km je moet voort bewegen. Er zijn regels dat iemand die een scootmobiel heeft niet met vervoer op maat / het busje mag reizen maar dat geldt voor latere jaren. Had je zowel de scootmobiel als een pasje voor het busje dan is dat ongewijzigd: bezuinigen precies. Maar iemand met alleen een scootmobiel komt niet verder dan zijn eigen wijk gemiddeld en bij uitzondering eens in een aangrenzende wijk. Mag wel gebruik maken van maar zonder vergoeding van WMO.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze regels kloppen niet of zijn recentelijk weer veranderd,
Afgezien van het contract dat per 1 januari 2018 door de gemeente aan een ander bedrijf gegund werd en vervoer op maat verdween. Naar buiten kwam dat over het nieuwe bedrijf evenveel klachten kwamen zo niet meer inmiddels.
ronron1212
5 jaar geleden
@jodokus52
Gehandicaptenvoertuigen
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets-/bromfietspad of de rijbaan. Deze bestuurders zijn vrij bij de keuze van de plaats op de weg. De plaats op de weg die zij innemen bepalen de regels die zij moeten volgen en eventueel overtreden. Zo volgen zij rijdend op het trottoir of voetpad de verkeersregels voor voetgangers en rijdend op de rijbaan de regel voor voertuigen. Maximum toegestane snelheid gehandicaptenvoertuig met motor Trottoir of voetpad: 6 km/u zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Op de rijbaan: 45 km/u zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Fiets-/bromfietspad: 30 km/u binnen de bebouwde kom en 40 km/u buiten de bebouwde kom
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/133910-boetes-verkeersovertredingen-met-fiets-en-scootmobiel-2018.html