Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de reden dat asvalt nat gemaakt wordt?

Ik heb op google niet kunnen vinden waarom asvalt met warm weer nat gemaakt zou moeten worden.
Ik kan alleen verzinnen dat het misschien door de hitte te zacht zou worden. Weet iemand wat de echte reden is?
Ik zag namelijk gisteren een soort mestwagen, water op het wegdek sproeien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K
Poet
5 jaar geleden
Waarschijnijk inderdaad om bij de hoogste temperaturen het asfalt te koelen ter voorkoming van vervorming en schade door m.n. vrachtwagens (die immers de grootste aslasten hebben). Dat lijkt ook met meest op sproeien met een mestwagen.
Er wordt ook gesproeid bij het reinigen van ZOAB (om de poriën schoon te maken).
Verder zou het kunnen gaan om aanbrengen van verjongingsmiddel voor ZOAB. Dan wordt eerst ook gereinigd en dan verjongingsmiddel opgespoten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De hoge temperatuur zorgt voor smeltend asfalt. Pekelwater zorgt ervoor dat bitumen in het wegdek weer vaste vorm aanneemt.
Daarnaast heeft het water een verkoelende werking. Het nadeel van deze methode is dat het water iedere dag opnieuw moet worden gesproeid.
Daarom wordt nu ook split getest, een dun laagje gebroken steentjes. Dat wordt een keer per seizoen op het wegdek gestrooid, door een wals aangedrukt en daarna door passerende auto’s ingereden. Door dit laagje zou het asfalt niet zo snel meer de kans krijgen om te smelten.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 juli 2018 08:41: bron
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding