Hoe lang mag een staking zoals in het OV maximaal duren?

5 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Daar zijn geen regels voor. Hier kan alleen een rechter op verzoek van de werkgever mogelijk een einde aanmaken. Het stakingsrecht is niet gebonden aan een tijd.

Antwoorden (1)

Daar zit geen maximum aan. Een "officiele" staking (uitgeroepen door een of meer vakbonden) stopt als de vakbonden tot overeenstemming zijn gekomen met een of meer werkgevers of werkgeversorganisaties. En op zeker moment begint dat te dringen want de stakingskas van de bonden raakt natuurlijk ook leeg bij een langdurige staking.
Een andere manier van beeindiging is een verbod door de rechter. Zo'n verbod volgt als de rechter bijv. van oordeel is dat er geen redelijk belang meer wordt gediend met de staking. Werkgevers hoeven de stakers die deelnemen aan een "vakbondsstaking" niet door te betalen. "Geen werk, geen loon".

Je hebt ook nog "wilde stakingen", door een groep werknemers maar niet op initiatief van de vakbond. Als zo'n staking niet wordt overgenomen door de vakbond duurt deze meestal niet lang
Computoon