Hebben rechtdoorgaande fietsers voorrang bij deze haaientanden?

Met rijlessen heb ik geleerd dat fietsers die bij de blauwe pijl oversteken rechtdoor gaan t.o.v. afslaande auto’s (rode pijl) en daarom voorrang hebben. Geldt dit alleen als de desbetreffende fietser van het geel gemarkeerde fietspad komt?

Hebben fietsers daarnaast voorrang bij de groende pijl, als er van links afslaande auto’s de weg op komen die ze willen oversteken?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Antwoorden (1)

Om dit soort twijfels weg te nemen is men al jaren geleden er toe overgegaan om in veel gevallen de oversteken van een fietspad verder weg te leggen van kruispunten. Mij staat bij dat de fietspadoversteek dan op 8 meter van de gewone rijbaankruising af zou moeten liggen (maar dan moet je nog weten waar vanaf dat gemeten wordt.

In elk geval zijn de fietspaden hier nabij de kruising duidelijk ‘uitgebogen’ ten opzichte van de rijbaan waar ze naast liggen. Zodat die oversteken als een apart soort kruispuntje beleefd kunnen worden, en de haaientanden op het fietspad nemen verder elke twijfel weg: de fietser die vanaf het geel gemarkeerde fietspad komt moet de auto die de rode pijl volgt voorrang verlenen op de blauw gemarkeerde oversteek. De regel van het rechtdoor gaan op dezelfde weg is hier dus niet meer maatgevend.

Ook voor fietser bij de groene pijl geldt dezelfde redenering, en ook daar maken de haaientanden dat nog eens extra duidelijk.
Bordensteker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is een heel ander verhaal dan ik gehoord heb. Mijn rijinstructeur heeft zelfs een keer op de rem getrapt om daar mensen op het fietspad voor te laten gaan, omdat we vanaf de rode pijl aan kwamen rijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Klopt, de minimale afstand is 8 meter.
Dat een rijinstructeur op de rem trapt, zegt niet alles. Misschien zag hij (door ervaring wijs geworden) dat de fietsers voorrang namen en dan is op de rem trappen verplicht.
Cryofiel
5 jaar geleden
Prima uitleg over de uitgebogen fietspaden. Dat uitbuigen zorgt ervoor dat een aparte kruising ontstaat. Het fietspad is daardoor geen deel meer van de weg, dus de regel dat een rechtdoorgaande fietser voorrang heeft op een afbuigende auto is niet meer van toepassing. De uitleg over de haaientanden is echter misleidend. Als het fietspad niet uitgebogen zou zijn, zou de rechtdoorgaande fietser natuurlijk gewoon voorrang hebben op de afbuigende auto. Ook dan zou de fietser gewoon haaientanden zien. Die geven alleen aan dat de kruisende weg een voorrangsweg is, niets meer en niets minder.
Bordensteker
5 jaar geleden
@JoanDArc nog bedankt voor je aanvulling. @Cryofiel ook bedankt voor je reactie. Wat je opmerking over de in de situaties met een niet-uitgebogen fietspad misleidende uitleg betreft zou ik zeggen: ja, maar dan staan ze eigenlijk in beginsel samen op dezelfde weg en voor dezelfde haaientandenmarkering. Als het fietspad ergens niet uitgebogen is, blijft het bij de naastliggende rijbaan horen. In zo’n geval zitten de auto’s en de fietsers elkaar potentieel in de weg ongeveer bij de voor hen allebei neergelegde rij haaientanden die alleen maar aangeeft dat zij allebei als niet-voorranghebbend zijstraatverkeer aan het verkeer op de voorrangsweg (of voorrangskruising) die zij naderen voorrang moeten geven. De haaientanden regelen dan inderdaad niets betreffende hun onderlinge conflict; dan blijft daarvoor de regel leidend dat afslaand verkeer aan het rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang moet verlenen.
Haaientanden vertellen soms niet het héle verhaal. (vervolg hieronder)
Bordensteker
5 jaar geleden
(vervolg)
Eén relevante situatie heb ik wel gevonden. https://goo.gl/maps/xEGrq2ncNSH2 . Streetview foto is genomen tegen de rijrichting van naderende fietsers in.
Als er een auto in die hier rustige Amsterdamse Haarlemmermeerstraat naast jou rijdt die rechtsaf wil slaan (let wel) naar de beklinkerde ventweg ongeveer náást waar de Cornelis Lelylaan overgaat in het Surinameplein, dan zien jullie allebei een eigen apart ogende markering met haaientanden voor je. De fietser heeft daar dus een afzonderlijk setje van 3 haaientanden voor zich. Zeker als de door de fietser te beïnvloeden verkeerslichten uitgevallen zijn, ben ik uiteraard met je eens dat dan onderling nog steeds de regel geldt dat de auto de fietser voorrang moet verlenen. De apart op tegels ingelegde 3 haaientanden kunnen hier anders doen vermoeden, maar voor zo’n niet ‘uitgebogen’ maar wél ‘kromme’ situatie is mijn uitleg in het antwoord op de voorliggende vraag inderdaad niet bedoeld.
Cryofiel
5 jaar geleden
Mooi, Bordensteker. We zijn het weer eens eens!