Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik een autolamp vervangen?

Ik wil de koplamp van mijn auto vervangen, maar ik ben een complete leek op dit gebied en heb het nog nooit gedaan (het is mijn eerste auto die ik nu een maand heb). Aangezien ik toch zelfstandig wil zijn ga ik dit zelf proberen. Ik heb een lampje gekocht en de handleiding van de auto gelezen. Daar staat alleen in dat je de min kabel van de accu moet loshalen. Er staat niet bij hoe en waarom. Is dit noodzakelijk? Voordat ik allemaal (mogelijk verkeerde) kabels ga lostrekken, wil ik even weten of dit überhaupt wel moet of dat het meer voor de zekerheid is.

8 maanden geleden
in: Auto's
821
jc54
8 maanden geleden
Als je niet weet hoe het moet, dan kun je het beter door iekand laten vervangen die het wel weet. Bij veel auto's tegenwoordig moet je bijna je hand breken om er goed bij te komen, of je moet de hele koplamp lod halen. Bovendien zie ik vaak auto's die één verblinden koplamp hebben. Dit is het gevolg van een scheef geplaatste lamp (meestal door een onervaren persoon).
koraal19
8 maanden geleden
Over welke auto gaat dit? Merk/model/bouwjaar

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Is het een gewone halogeenlamp? ->
Vraag iemand die ervaring heeft met auto's om je te helpen. Een familielid, vriend, buren ofzo. Laat het voordoen, lampje eruit en lampje erin. En doe het dan zelf nog een keer, terwijl de ander meekijkt en tips kan geven. De accu kun je laten zitten want de halogeenlamp werkt gewoon op 12 volt.

Is het Xenon verlichting? ->
Eigenlijk zelfde verhaal, maar vraag dan iemand om te helpen die ervaring heeft met specifiek xenon verlichting. En ja, bij xenon moet de accupool los! Bij een xenon koplamp zit een omvormer die de 12 volt van je accu omzet naar 23.000 volt. Dat is 100 keer zoveel als in het stopcontact thuis en daar wil je niet per ongeluk een tik van krijgen.