Waarom met rechterhand stopteken?

Ik moest laatst optreden als evenementen verkeersregelaar, en toen werd mij verteld dat ik met mijn rechterhand een stopteken moest geven, niet met mijn linker. Waarom is dit rechts? en mag dit niet met links.

en dan daarbij nog een vraag, de instructeur zei ook ''namens de gezamenlijke meldkamer, wens ik alle deelnemers en vrijwilligers heel veel plezier'' Wat/wie wordt bedoeld met ''de gezamenlijke meldkamer''?

5 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De gezamenlijke meldkamer of gemeenschappelijke meldkamer is de geïntegreerde 112 meldkamer die gevormd wordt door politie-, ambulance- en brandweerpersoneel. Hier komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen.
Antoni
5 jaar geleden
Het is aan te raden een volgende keer je vragen meteen te stellen aan degene die jou de instructies geeft.

Antwoorden (1)

In de Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat voorgeschreven hoe de aanwijzingen dienen te worden gegeven.
Het is dus vastgesteld welke gebaren en met welke arm de gebaren moeten worden gegeven.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar.
Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
Een gezamenlijke meldkamer is de geïntegreerde meldkamer van politie, brandweer en ambulancedienst die met het alarmnummer 112 te bereiken is.