Mag ik net zoals de Amerikaans pick up die ik net zag rijden omtrek lichtjes op mijn dak voeren?

Ik zag net een nieuwe Amerikaans pick up rijden met, wat ze volgens mij omtrek verlichting noemen.
Op het dak staat een stuk of 5 oranje richtjes die als het ware de omtrek aangeven.
Naar mijn idee is dit van de fabriek uit.
Het lijkt me dat de auto door de keuring is gekomen en zo in Nederland op de weg mag.
Mag ik in dit geval zelf ook zulke lichtjes aanbrengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

"Mag ik behalve de verplichte lampen nog andere verlichting voeren?
Nee, dat is niet toegestaan. De wetgever is heel helder wanneer het gaat om extra lichtjes en sierlampen: dit is onnodige verlichting en is niet toegestaan. Dit geldt voor neonverlichting, stroboscoopverlichting, breed- en verstralers etc. etc.

Ook afwijkende kleuren zijn niet toegestaan. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn. Alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn. Onjuiste verlichting op het voertuig kan reden zijn voor afkeuring bij de APK.

Ook het gebruik van sierverlichting zoals neon, kleine blauwe lampjes etc. is verboden."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer de auto over een Nederlands kenteken beschikt is die goedgekeurd volgens Nederlandse normen. Wel kan als kanttekening gemaakt worden dat de verlichting niet aan mag zijn.
Afleidende lichtjes worden bij het krijgen van een kenteken beoordeeld bij het verkrijgen van een Nederlands kenteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ze zo maakt dat je ze kunt uitschakelen, dan mogen ze er opzitten.
Heb zelf een pickup gehad met deze toplampjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oom agent zal er niet moeilijk over doen.
Als ze met de APK maar uit zijn.