Wat betekent roekeloos in de verkeerswet?

Volgens https://www.nu.nl/politiek/5287691/raad-rechtspraak-adviseert-term-roekeloosheid-verkeerswet-halen.html 'In juridisch opzicht betekent roekeloosheid in het verkeer iets heel anders dan in het dagelijkse taalgebruik.'
Wat is het verschil?

5 jaar geleden
in: Vervoer
2.7K

Antwoorden (1)

Voor de wet betekent roekeloosheid:
De verdachte moet zich buitengewoon onvoorzichtig hebben gedragen.
Door zijn gedrag moet hij een zeer ernstig gevaar hebben veroorzaakt.
De verdachte moet zich daarvan bewust zijn geweest.

Met alcohol op en op hoge snelheid door rood rijden, valt juridisch gezien niet automatisch onder roekeloos rijden. Terwijl dit soort rijgedrag door mensen vaak wel als roekeloos wordt gezien.
In het dagelijks taalgebruik betekent 'roekeloos' gewoon onverantwoordelijk. Of 'geen oog hebben voor de gevolgen of gevaren van een handeling'.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV,het is allemaal waar wat er in de bronnen staat, maar hier wordt al jaren over van gedachten gewisseld en gestecheld over verwijdering van de term: roekeloosheid.
Ik kan mij niet voorstellen dat het onder de huidige Minister Grapperhaus zal veranderen of dat deze op korte termijn iets gaat doen met het advies van de Raad voor de Rechtspraak. Zelfs al wordt de term geschrapt, dan zal het de zienswijze van het OM en het oordeel van de rechters niet wijzigen. De definitie van roekeloosheid (een zwaarste vorm en variant van Culpa) wordt door de rechters allang als ‘verwijtbare aanmerkelijke onvoorzichtigheid’ gehanteerd in hun oordeel met de mogelijkheid tot verdubbeling van de strafmaxima ten opzichte van ‘normale’ culpa
De minister heeft het momenteel veel te druk met het indienen van een wetsvoorstel dat het mogelijk moet maken verkeersdelicten zwaarder te bestraffen.