Wat doet een accu als je de auto stopt?

Hi ik heb even een vraag. Doet een accu nog iets na het stoppen van een auto. Dus stopt de accu volledig of laad het zich nog opladen door de dynamo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Als de motor stopt dan stopt ook het laden van de batterij, omdat de alternator stopt met elec te geven.
Wanneer je nu wil zeggen dat de auto stopt bv voor een rood licht, dan blijft de alternator, dynamos worden niet meer gebruikt in auto's, elec produceren en blijft hij de batterij voeden. Denk er ook wel aan dat de auto ook elec nodig heeft om te functioneren. Dus het is dus een kwestie van nemen en geven
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan wat je met stoppen bedoelt. Als je stilstaat met je motor aan wordt de accu nog steeds geladen door de dynamo. Als de motor uitstaat dan wordt de accu niet meer opgeladen. Hij loopt wel langzaam leeg omdat er allerlei " stille " verbruikers zijn.

Bijvoorbeeld het klokje in de auto. Deze blijft steeds een heel klein beetje stroom verbruiken. Er kunnen ook andere verbruikers zijn die stroom verbruiken, bijvoorbeeld je radio die een beetje stroom nodig heeft om de zenders te onthouden.