Wat is de meest ideale snelheid voor zuinig rijden?

Algemeen gesproken. Voor de liefhebber is mijn auto een Toyota Corrola bj dec 1999.

Maar om zo zuinig mogelijk te rijden, kan ik dan beter 130km/u rijden of 120, 110, enz?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.1K

Antwoorden (5)

Ha, die Gdanonym;

Zoals je al aangeeft verschilt de ideale snelheid per auto, maar bij snelheden die je bijvoorbeeld langere tijd op een snelweg kunt volhouden geldt in principe hoe lager des te zuiniger. Naarmate de snelheid toeneemt stijgt immers ook de luchtweerstand en wel kwadratisch met de factor van de snelheidsverhoging. Bovendien is een lagere snelheid vaak langer constant te rijden, wat het verbruik ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij veel auto's zal dat rond de 90 of 100 km zitten.
Indien je de auto in zijn hoogste versnelling hebt gezet is het een kwestie van luisteren.
Het moet een 'tevreden gebrom' zijn, rij je te langzaam in die versnelling, dan loopt de motor niet lekker, geef je veel gas, dan maakt hij veel toeren en wordt meer lawaaierig.
Ergens iets er tussen in.
Bij mijn vorige auto was dat rond de 90, bij mijn huidige auto iets sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een carrola zal dat rond de 90 à 95 kilometer per uur liggen. Hij maakt dan een perfect toerental dat is gunstig voor het verbruik.
Het beste is dat je op lange stukken gebruik maakt van cruise control hierin wordt hij nog zuiniger indien mogelijk natuurlijk.

Hoe langer de afstand die je rijdt hoe gunstiger voor het verbruik. Op snelwegen doe je dit meestal 110 rijden kan dan ook geen kwaad en de verschillen qua verbruik zijn minimaal maar de auto zal desondanks wel een beetje meer verbruiken bij dit type
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het resonantiepunt is bereikt. Dat is het punt op een bepaalde snelheid als alle vibratiegeluiden van een auto wegvallen. Je hoort de moter dan ook niet. Bij een Audi A4 bijvoorbeeld is dat precies 111km/u. Het is even zoeken. Maar als je het voorbeeld neemt: bij 113km/u begint de wagen weer te brommen. Als voorbeeld: de wagen loopt nu ( 4 jaar oud) 1 op 16 op de snelweg. Het is uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meest ideale en zuinige snelheid is de snelheid die u rijd met uw voertuig in de hoogst mogelijke versnelling en in een zo laag mogelijk toerental.
En dat ook nog zoveel mogelijk gelijkmatig.
Voor de ene wagen is dat 110 en voor de ander is dat mischien wel 125 ( ook al zijn het exact de zelfde auto's met identieke motoren, nog kan er verschil in zitten ).