Ik vermoed dat er wel regels zijn die hier iets in voorschrijven voor als een fabrikant een auto op de markt brengt. Maar ik kan er niets over vinden in bijv. de APK-regelgeving.
Het heeft vermoed ik te maken met het feit dat grotere voertuigen minder manoeuvreerbaar (en dus moeilijker te besturen) zijn in het verkeer.
Vergelijk maar eens bijvoorbeeld de volgende voertuigen, de mate waarin zij manoeuvreerbaar/hanteerbaar zijn, hun relatieve remweg en hun claxons:
een trein. Kan alleen vooruit of achteruit, kan geen obstakels ontwijken, erg lange remweg - heel harde toeter
een vrachtwagen. Die kan wel obstakels ontwijken, maar met enige moeite, lange remweg - harde toeter
een auto. Die kan heel goed obstakels ontwijken, relatief kleinere remweg - "normale" toeter.
Je kan ook zeggen dat het gerelateerd is aan de hoeveelheid "kinetische energie" die het vervoermiddel met zich meebrengt. Bewegingsenergie is dat. Hoe meer massa, hoe meer energie er vrij kan komen bij een botsing. En dus is het, met massatoename, steeds belangrijker dat het voertuig gehoord kan worden.
Toegevoegd op 05 april 2018 10:27: tekst