Waarom hebben grotere voertuigen een hardere toeter dan kleinere voertuigen?

Bijvoorbeeld een bus of een vrachtwagen toetert veel harder dan een personen auto.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Antwoorden (2)

Dit is niet per definitie juist, maar het grote verschil zit hem in de ruimte. Bij kleine auto's is er weinig ruimte en worden relatief kleinere claxons geplaatst, die vaak minder geluid geven dan grotere claxons. Bij grotere voertuigen is er vaak meer ruimte en kan dus ook een grotere claxon worden geplaatst.

Tevens moeten alle claxons aan bepaalde regels voldoen: niet te hard/niet te zacht en eentonig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"Tevens moeten alle claxons aan bepaalde regels voldoen: niet te hard/niet te zacht en eentonig." In Nederland zijn gek genog geen regels hoe hard een toeter moet of mag klinken.
Een tweetonige hoorn is toegestaan, maar alleen als beide tonen tegelijk klinken. Een melodie of ta-tuu-ta-tuu is dus niet toegestaan.
Ik vermoed dat er wel regels zijn die hier iets in voorschrijven voor als een fabrikant een auto op de markt brengt. Maar ik kan er niets over vinden in bijv. de APK-regelgeving.

Het heeft vermoed ik te maken met het feit dat grotere voertuigen minder manoeuvreerbaar (en dus moeilijker te besturen) zijn in het verkeer.

Vergelijk maar eens bijvoorbeeld de volgende voertuigen, de mate waarin zij manoeuvreerbaar/hanteerbaar zijn, hun relatieve remweg en hun claxons:
een trein. Kan alleen vooruit of achteruit, kan geen obstakels ontwijken, erg lange remweg - heel harde toeter
een vrachtwagen. Die kan wel obstakels ontwijken, maar met enige moeite, lange remweg - harde toeter
een auto. Die kan heel goed obstakels ontwijken, relatief kleinere remweg - "normale" toeter.
Je kan ook zeggen dat het gerelateerd is aan de hoeveelheid "kinetische energie" die het vervoermiddel met zich meebrengt. Bewegingsenergie is dat. Hoe meer massa, hoe meer energie er vrij kan komen bij een botsing. En dus is het, met massatoename, steeds belangrijker dat het voertuig gehoord kan worden.
Toegevoegd op 05 april 2018 10:27: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit klinkt als een logisch antwoord!