Worden de kosten van een onterechte apk goed keuring vergoed?

13 maart 2017 kocht mijn vader bij een garage een 2ehands auto. De auto is toen goedgekeurd en er was zelfs een steekproef bij.
Nu bijna een jaar later ( geen schade gereden oid) gaat mijn vader om zijn auto te laten keuren. Nu blijkt er voor 1100 euro aan reparatiekosten te zijn wil de auto goedgekeurd worden. Dit is vreemd want een jaar geleden was de auto volgens het keuringsbewijs helemaal in orde. Nu wil ik een herkeuring ( wat binnen het jaar kan ) aanvragen. Als dan inderdaad blijkt dat de auto toen foutief is goedgekeurd verliest de garage zijn keuring recht. Wel moet mijn vaders auto dan alsnog gemaakt worden omdat hij gekeurd moet zijn.
Dan nu eindelijk mijn vraag :
Kan ik die 1100euro terug krijgen van de garage ?
Als iemand andere tips heeft , graag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Weet je zeker dat de garage waar je nu komt voor APK de boel niet zit te flessen? Ik vind €1100 voor een APK nogal wat. Ik heb een rammelbak uit 1998 en mijn duurste APK was €450,-

Antwoorden (1)

"Nu blijkt er voor 1100 euro aan reparatiekosten te zijn wil de auto goedgekeurd worden. Dit is vreemd want een jaar geleden was de auto volgens het keuringsbewijs helemaal in orde."

Een apk keuring is een momentopname waarbij wordt gekeken of de auto op dat moment aan de eisen voldoet. Het is niet een vorm van garantie. Elke auto slijt door gebruik en een auto slijt zelfs als die een jaar stilstaat (roest, rubbers die uitdrogen, olie die vast gaat koeken etc).

Een jaar geleden voldeed de auto kennelijk aan de eisen voor de apk, hetgeen door de steekproef nog eens is bevestigd. Dat er een jaar later wel reparaties uitgevoerd moeten worden is niet verwonderlijk, zeker niet bij wat oudere auto's. Dat is ook precies de reden dat je een auto ELK JAAR opnieuw moet laten keuren, omdat er in een jaar tijd zoveel slijtage kan ontstaan dat de auto niet meer veilig de weg op kan.

Slijtage ontstaat bij normaal gebruik, daar hoef je zelf geen schade voor te rijden. En ja, soms kan dat onverwacht leiden tot dure reparaties.

Je hebt geen enkel bewijs dat de keuring destijds niet goed is uitgevoerd en ook geen rechtop teruggave van welke kosten dan ook. Voor nu zijn er 2 opties: de auto laten repareren en laten goedkeuren, of deze auto verkopen en een andere kopen. In dat laatste geval heb je een afgekeurde auto, waarbij je nu nog wel de kosten van de keuring moet betalen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je een herkeuring laat doen door de RDW is de kans groot dat die ook tot de conclusie komt dat de auto een jaar geleden terecht is goedgekeurd, o.a. omdat er toen ook een steekproef controle is geweest en de auto toen dus al 2 keer is gekeurd.
Mocht het zo zijn dat er wordt bepaald dat de auto destijds niet goedgekeurd had moeten worden, dan heeft dat vooral gevolgen voor de garage. Voor jouw vader verandert er niets aan het feit dat hij nu een auto heeft die gerepareerd moet worden en dan opnieuw goedgekeurd zal moeten worden. Alleen de kosten van de herkeuring krijgt hij dan terug, de reparatiekosten en kosten voor nieuwe apk zal hij zelf moeten betalen.

Twijfel je aan de deskundigheid of eerlijkheid van de garage, ga dan naar een andere garage voor de reparatie en apk-keuring.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap inderdaad dat het een momentopname is, echter blijk de dorpel dichtgesmeerd met plamuur en gespoten. Maar het is net wat je zegt , ik kan niet bewijzen dat wij dat niet gedaan hebben.
Voor nu dan inderdaad maar reparatiekosten betalen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)
Inekez1
6 jaar geleden
"de dorpel dichtgesmeerd met plamuur en gespoten"
Al zou je wel kunnen bewijzen dat dat bij aankoop van de auto al zo was, dan nog is dat geen argument om een apk-keuring in twijfel te trekken. Als de schade aan de dorpel vorig jaar voor de keuring is verholpen, is er geen reden meer om de auto af te keuren en is die dus terecht goedgekeurd.