Brandstof prijzen bestaan uit 70 procent accijns. Hoe kan het dan dat olie prijzen lager worden en de brandstof niet lager word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het is met de BTW, nog veel meer dan 70%.
Zie plaatje. Dat is van 2005, maar we zullen vast niet
minder belasting zijn gaan betalen.

Bovendien heeft, door de enorme voorraden, de werkelijke
olieprijs een dempend effect op de prijs aan de pomp.
Je merkt er dus niet zo veel, en niet zo snel iets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De brandstofprijs aan de pomp loopt een paar maand achter op de olieprijs per vat.

Toegevoegd na 55 seconden:
Dit heeft oa te maken met dat de olie al enige tijd geleden is ingekocht voordat jij deze bij de pomp in je auto tankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandstofprijzen bestaan niet voor 70 procent uit accijns.
Toen wij de biodieselfabriek nog hadden (tot 2007) was de accijns 39 cent per liter.
Je hebt de kale brandstofprijs + 39 cent accijns en over die twee samen wordt 19% BTW berekend (je betaalt dus inderdaad ook BTW over de accijns).
Dan de prijsstelling : Brandstof mag verkocht worden tegen de prijs die de leverancier er voor kan krijgen. Als een tankstation het te duur aanbiedt, zal iedereen doorrijden. Als het tankstation erg laag zit, verdient hij niet genoeg. Als prijsdaling vanuit concurrentie overwegingen niet nodig is, zal de prijs dus ook niet dalen. Het is gewoon marktwerking, waarbij de grote maatschappijen wel behoorlijk maatgevend zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is de accijns op biodiesel exact gelijk aan gewone diesel; daar zit geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die schurken dan een vertraging hanteren in hun voordeel. Als de prijs omhoog gaat, dan gaat de prijs per brandstof acuut omhoog. Dit is een van de vele spelletjes die de titanen spelen om ons uit te melken. Probeer maar eens 500 honderd aan inkomsten niet op te geven bij de belastingdienst. Dan pas is het fout!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook omdat ze op deze manier de schatkist sneller bijgevuld krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer de diepe zakken van de oliemaatschappijen.