Hoe kan je een B1 rijbewijs halen?

Hoe kan je een B1 rijbewijs halen en wat mag je dan besturen met die categorie?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dan halen als Nederlander zijne.

Picture for question
6 jaar geleden
in: Vervoer
47.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Rijbewijs B1 niet ingevoerd in Nederland

Antwoorden (2)

In sommige EU landen is de categorie B1 te halen, bijvoorbeeld in Frankrijk. Het is niet mogelijk om deze categorie in Nederland te behalen en om deze reden wordt de categorie B1 niet gevuld op het Nederlandse rijbewijs. De minimumleeftijd voor de categorie B1 is 16 jaar. Het gaat bij deze categorie om vierwielers met een lege massa ten hoogste van 400 kg, exclusief de massa van de accu’s in elektrische voertuigen, en met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10XL
6 jaar geleden
En als je bijvoorbeeld B1 in Frankrijk haal, en je verhuist naar Nederland. Komt B1 dan wel op je rijbewijs te staan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, want Nederland erkent B1 niet
*Je kunt het als Nederlander niet in Nederland behalen, maar WEL in een van de lidstaten waar het wel een erkend rijbewijs is.
*Voorwaarde is oa dat je gebruikelijke woonplaats in dat land is. M.a.w. dat je tenminste 185 dagen per kalenderjaar daar doorbrengt om persoonlijke of beroepsredenen. Of bv als je daar al tenminste 6 maanden studeert.
*Het rijbewijs B1 mag je op 16 jarige leeftijd behalen en is bedoeld voor quads. Het is te gebruiken in bepaalde EU landen.

-In Nederland is voor dezelfde quads het rijbewijs B vereist.

-Als je dus in Nederland een quad wilt berijden, moet je een rijbewijs B behalen. Woon je in bv België of Duitsland, kan je volstaan met B1