Mag ik met mijn motor op de trambaan rijden (tussen de twee railsen)?

Deze vraag stellen ze bij het CBR theorie-examen, maar ik kan het antwoord nergens terug vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
6.9K

Antwoorden (2)

Waarin zou een motor anders zijn dan een auto?
Mag je met een auto op de trambaan rijden?

Enige onderscheid is dat een motor een file -langzaam- voorbij mag rijden. Echter ook niet officieel maar gedoogd. Een motor heeft qua gebruik van rijbanen geen andere privileges boven auto's. Dus nee, ook met een motor mag je niet op de trambaan rijden.

Daarnaast is het ook erg onverstandig omdat de rails glad kan zijn en een motor daar makkelijk op kan uitglijden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt WHAHAHAH
Hzo zo uitgebreid zeg gwn "nee want auto's mogen dat ook niet"
Er is in de basis geen regelgeving die verbied om over een trambaan te rijden. Je kunt er echter vanuit gaan dat het in 9 van de 10 gevallen verboden wordt door middel van bebording of het woord 'bus' (ja bus, geen tram) of 'lijnbus'. Immers:

RVV Artikel 81
Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.

En als antwoord op je vraag of je op het middelste strookje mag rijden: de plaats op de weg is rechts, dus je dient uiterst rechts te rijden (RVV artikel 3). En als je in het midden rijdt, zal je vast de doorgetrokken streep wel eens overschrijden en dat mag uiteraard ook niet (RVV artikel 76).