Auto start niet, ook niet met startkabels. Wat is er kapot?

Hoi, ik heb een Rover 618i uit 1997 die het sinds vanmorgen vertikt om te starten. ik heb het met startkabels geprobeerd als volgt;
- Goede auto rode kabel op +
- slechte auto rode kabel op +
- slechte auto zwarte kabel op -
- goede auto zwarte kabel op -

Als laatst heb ik de slechte auto geprobeerd te starten, zoals te zien in het filmpje. Hij doet hetzelfde als wanneer hij niet aan de kabels zit.

De laatste 5 keer dat ik hem startte met succes, klonk de startmotor nogal knarsend, niet het hoge geluid zoals bij een goed werkende startmotor.

Wat zou er kapot kunnen zijn? Dynamo, startmotor, zekering, accu? Wat kan ik doen om nog meer uit te sluiten?

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
6.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Accu niet want die overbrug je met startkabels
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Als een accu helemaal leeg is, werken startkabels niet altijd. Dan geb je een extra boost nodig om de auto alsnog te laten starten. De ANWB heeft daar een apparaat voor. Je kan proberen als je geen lid bent van de ANWB je accu uit de auto te halen en deze op te laden met een oplader.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een tik met een hamer op de startmotor geven. Dan zal ie het wel weer doen. Let wel op. Uiteindelijk werkt dit ook niet meer. Er zal een nieuwe startmotor in moeten.

Antwoorden (1)

Startmotor is waarschijnlijk defect. Om er zeker van te zijn zou je, als de auto op contact staat, de startmotor rechtstreeks kunnen bekrachtigen. Dit doe je door op de startmotor de dikke + kabel even door te verbinden met het dunne + (relais) kabeltje. Dit kan m.b.v. een schroevendraaier of een los stukje kabel of iets anders. Als dan de startmotor tikt (zoals in het filmpje) wil dat zeggen, dat het relais wel goed is maar dat de startmotor niet ronddraait. Dus defect is.
jc54
6 jaar geleden
walter
6 jaar geleden
Defect of vuil. Bekende truc is om een houten lat op de startmotor te zetten, en op de lat met een hamer een tik te geven. Eventueel terwijl iemand anders de motor probeert te starten.
Dan heb je kans dat je hem gestart krijgt.
Mocht je handig zijn, kan je de startmotor uit elkaar halen, en de onderdelen schoonmaken.