Waren de eerste rijbewijzen groen en wanneer zijn ze roze geworden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Tot aan 1949 waren de rijbewijzen groen. Zie afbeelding bron 1

Bron 2 :
--​"In 1949 is er een internationaal verdrag samengesteld over verkeer in Genève en daarin is bepaald dat de kleur van het rijbewijs roze behoort te zijn." ---
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
@Erna. Kan heel goed zijn dat de rijbewijzen tot 1949 groen waren. Ook kan het zijn dat in dat jaar in Geneve bepaald is dat ze rose moesten worrden, maar toevallig heb ik er wel een van mijn vader uit 1951 en dat is BLAUW.
Ik heb er hier een uit 1951 en dat is blauw. Krijg dat ding, van maar 35 kb niet geupload echter.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Nee, het is al jaren niet mogelijk om bij een antwoord een afbeelding te uploaden. Je kunt een afbeeldingensite als tussenstation gebruiken, en dan de link die eindigt met .jpg aan je antwoord toevoegen.
Inekez1
6 jaar geleden
Is dat blauwe wellicht een motorrijbewijs? Destijds was rijbewijs A voor auto en B voor motor, d.w.z. A voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen en B voor motorrijtuigen op twee wielen. Rijbewijs A was groen en B was blauw, tenminste voor zover er nog oude exemplaren via google te bekijken zijn is dat telkens zo (foto's vooral van jaren '40). Op het rijbewijs staat zowel datum van uitgifte (rechtsonder) en datum tot wanneer het geldig is (midden). In 1951 is in Nederland de nieuwe indeling ingevoerd: A = motor, B = auto. Misschien zijn tot die tijd nog de oude papiertjes gebruikt en dus blauw voor het motorrijbewijs?
Zie tweede link voor blauwe papiertjes. Afhankelijk van het gebruikte papier en pigment is er wel wat verkleuring opgetreden. https://rijbewijs.nl/historie/1906-tot-1984/ http://www.classicbikegarage.nl/motormemories-fam-van-der-linden-1930-1950/
svetivlas
6 jaar geleden
@lnekez1. Het betreft inderdaad een rijbewijs B voor het besturen van motorrijtuigen op 2 wielen. Het was geldig van 04 aug. 1949 t/m 3 aug 1951.
Ik weet dat de eigenaar vrachtwagen chauffeur was en in 49 een leger harley Davidson kocht met een zijspan er aan. Vermoedelijk heeft hij daarvoor dat motorrijbewijs gehaald.