Scooter stuk na verkoop, wie aansprakelijk?

Ik heb mijn scooter verkocht aan een Poolse jongen voor 350 euro. Op het moment dat hij de scooter kocht liep hij goed en de jongen heeft een testrit gemaakt. Sinds oktober afgelopen jaar is hij drie keer onderhouden: 1 grote beurt en plaatsen van nieuwe rem + remvloeistofunit in oktober, het vastzetten van de versnellingskabel + nalopen scooter in januari en vervangen van ventiel van band in april (hiervan heb ik transactiebewijs op mijn rekening). Bij de verkoop heb ik hem verteld over deze onderhoudsbeurten.

Ik hoor al sinds het begin dat ik erop rijd een geluid bij het optrekken, en heb voor de zekerheid dit nogmaals gedubbelcheckt in oktober bij de monteur. De monteur gaf aan dat dit kwam doordat de V-snaar een plastic onderdeel is, en dat alle Chinese scooters dat geluid maken bij optrekken, maar dat het onderdeel zelf nog steeds goed was.

De koper heeft er van vrijdag tot woensdag op gereden en naar eigen zeggen 100 - 120 kilometer mee gereden. Nu is hij vastgelopen, de garage zegt dat dit komt omdat er geen olie meer in zat, en hij vervolgens heeft doorgereden.

Hij geeft aan dat ik verantwoordelijk ben omdat ik hem een kapotte scooter heb verkocht. Dit omdat hij het geluid van de v snaar bij optrekken had geconstateerd bij de verkoop. Ik heb hem bij verkoop bovenstaande verhaal zo goed en kwaad als het kon in het Engels toegelicht.

Wie is hier nu waarvoor aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Wie is verantwoordelijk om oliepeil te controleren voordat je gaat rijden?
Als het geen verborgen (jij wist er van af) gebrek is, ishet jammer voor de koper.

Antwoorden (2)

De koper heeft niet gecheckt of alle voorwaarden zoals voldoende benzine en lucht in de banden in orde waren, anders had hij dus het gebrek aan olie wel opgemerkt.
Als koper bij optrekken het geluid van de V-snaar wel geconstateerd heeft, vond hij het kennelijk na je verhaal acceptabel, want hij besloot de scooter te kopen. Zonder onderzoek daarnaar door hem zelf bij een monteur aan gebracht.
Koper heeft eigen verantwoordelijkheid hierin.
De koper krijgt de rekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kopen van particulier is ALTIJD voor eigen risico. Een handelaar wordt geacht kennis van zake te hebben en een degelijk product te verkopen. Dit geldt niet voor een particulier. Jammer voor de koper, maar als hij/zij verzaakt met de nodige voorzichtigheid met het gekochte om te gaan, dan is het diens verantwoordelijkhheid.
jc54
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
Je antwoord is juist onder het voorbehoud dat de verkoper vooraf aan de koper de gebreken heeft meegedeeld waarvan hij op de hoogte was. Dat blijkt te zijn gebeurd.