Wat zijn de ongeschreven regels in het verkeer?

De vraag zegt het al, er zijn een aantal ongeschreven regels, maar ben best benieuwd of iedereen van deze op de hoogte is.

Toegevoegd na 35 minuten:
Misschien wat onduidelijkheid, ongeschreven regels zoals even je alarmlichten aan wanneer je een file tegenkomt of wanneer je plotseling moet remmen om het verkeer achter je te waarschuwen. Zulke "regels", ook een beetje sociaal weggedrag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeschreven regels als: De oudste auto heeft voorrang?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees een heer in het verkeer!
Help oude mensen met oversteken.
Pas je snelheid aan als je langs fietsers rijdt(ze kunnen plotseling uitwijken)
Cryofiel
13 jaar geleden
Als een fietser plotseling kan uitwijken, en je kunt het moment waarop dat gebeurt niet voorspellen - dan is het, statistisch gezien, het beste met zo hoog mogelijke snelheid langs die fietser te rijden. Alleen dan is de kans dat je hem raakt zo klein mogelijk (als je tenminste niet achter die fietser wilt blijven hangen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vraag die logischerwijze geen antwoord kent, want op het moment dat er een antwoord komt is het een geschreven regel en NIET meer ongeschreven.

Het beste antwoord

Even knipperen met je lampen als iemand vergeten is z'n verlichting aan te zetten of juist onnodig met groot licht rijdt,
Een signaal geven als je met z'n vieren op een gelijkwaardige kruising staat te wachten, om de anderen voor te laten gaan.
En natuurlijk: Vriendelijk zwaaien als iemand z'n middelvinger naar je opsteekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! +1

Andere antwoorden (7)

Wees een heer in het verkeer!
Help oude mensen met oversteken.
Pas je snelheid aan als je langs fietsers rijdt(ze kunnen plotseling uitwijken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Help oude mensen met oversteken". Ik ben nog nooit een oud mens tegengekomen die ook echt geholpen WOU worden met oversteken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wel. Ze stond eenzaam en bang op een vluchtheuvel, terwijl om haar heen de wegen extreem beijzeld waren, waardoor ze niet meer durfde te lopen uit angst te vallen. Wat mij brengt op een volgende, overigens wél geschreven regel: pas je snelheid aan als je over spekglad wegdek rijdt terwijl vlak voor je een meisje een bejaarde dame helpt oversteken. Wonder boven wonder goed afgelopen, maar het scheelde niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nare is, dat wegen heel vaak spekglad zijn. Wat bladeren of een beetje dauw is voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus? Dat betekent dat je vaak je snelheid moet aanpassen. Gewoon doen, dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je op je neemt als je achter het stuur van een potentiële moordmachine stapt.
- Ook op de fiets moet je je aan de verkeersregels houden
- Als is de donkere fiets nog zo snel, mijn bumber achterhaalt hem wel
- Langzaam aan doet vooruit gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je 's nachts ná een gezellige avondje bij vrienden, niet luid claxonerend afscheid neemt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Koos Spee (ooit in Wegmisbruikers) helemaal fout, maar soms kan het wel degenlijk de doorstroom bevorderen:

Even een baan naar links opschuiven om plaats te maken voor een invoeger die wat moeite heeft om snelheid te maken. Zéker als je dat ziet gebeuren op een verkorte invoegstrook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geanticipeerd rijden, dikke plus! +1
Boem=ho

Toegevoegd na 3 minuten:
Geen mist achterlampen gebruiken als er geen zeer dichte mist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je toevoeging is gewoon een wettelijke regel hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom houden mensen zich vaak niet daaraan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fnarkuz: in ieder geval bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja mistachterlichten zijn volgens mij altijd mensen die per ongeluk dat knopje aantikken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boem = Ho = Asociaal! -
Bij een kruissituatie waar dat goed uitkomt: allebei de binnenbocht nemen zodat je elkaar niet hindert.
Wel ff oogcontact zoeken.
Niet op het laatste moment remmen voor een fietser die voorrang heeft: jij weet wel dat je remmen goed zijn, maar de fietser niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Sociaal weggedrag van meerdere bestuurders is prettig, ook voor de fietsers. +1
Richting aangeven bij het oprijden van de rotonde
- een kwart rotonde: richting naar rechts
- een halve rotonde: geen richting
- driekwart rotonde: richting naar links

Wettelijk gezien is alleen bij het verlaten van de rotonde richting aangeven verplicht, maar bij het oprijden is het ook handig zodat de anderen al weten waar je er af gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen ongeschreven regel, mar een ongeschreven wens.