Een zitmaaier wordt gezien als zelfrijdend werktuig en dient bij verplaatsing op de openbare weg voorzien te zijn van zowel voor- als achterverlichting.
Zonder kenteken mag een zitmaaier zich niet op de openbare weg bewegen.
Indien de zitmaaier geen kenteken heeft is een APK-keuring niet verplicht.
Een rijbewijs is niet nodig om een zitmaaier te besturen.
De minimumleeftijd voor het besturen van een zitmaaier is 16 jaar.

Toegevoegd na 22 seconden:
http://grasmaaiers.net/zitmaaier/veel-gestelde-vragen.html

Toegevoegd na 1 uur:
U zult bij de RDW na moeten vragen of de bedoelde zitmaaier tot de categorie motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) valt. Dat is nl een motorvoertuig dat bestemd is voor het uitvoeren van specifieke werkzaamheden en zou geen kenteken nodig hebben.
Maar vanaf 1 juli 2015 weer wel een rijbewijs van minstens de categorie T als men deelneemt aan het verkeer op de openbare weg.
Vraag aan de politie welke situatie in uw gemeente geldt.
https://rijbewijs.nl/themas/motorrijtuig-met-beperkte-snelheid-mmbs/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan ik een kenteken op de grasmaaier krijgen en kan ik hem zonder rijbewijs rijden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
rijbewijs is niet nodig
Kenteken aanvragen bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.
https://dienstenportaal.rdw.nl/kentekenbewijs-aanvragen-particulier/Paginas/Product.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat de grasmaaier dan door de rdw gekeurd moet worden maar wat zijn daar de eisen van?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag dit na bij de Rijksdienst voor het wegverkeer. Ik weet niet waar de grasmaaier is gekocht. In Nederland, binnen of buiten een euland enz enz
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankuwel nog 1 laatste vraag als hin een kenteken zou hebbben mag hij dan ook op provinciale weg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan de politie van uw gemeente beoordelen. Het is wel zo dat als men met de zitmaaier het erf verlaat men de weg moet volgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij kan de zitmaaier in dezelfde categorie als landbouwtrekker en ook zelfrijdende lanbouwmachines vallen en dus vrijgesteld van kenteken in Nederland.