Waarom zit er een bocht in de Schipholtunnel?

De Schipholtunnel is met een bocht aangelegd. Waarom niet gewoon rechtdoor? Moest-ie om een obstakel heen?

Toegevoegd na 18 minuten:
M.a.w., waarom geen bocht vóór de tunnel? Plek zat daar....
Nu zie je veel bestuurders halverwege op de rem trappen, omdat ze moeite hebben met een bocht in het donker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat hij ergens onderdoor moet.....

Zonder iets te hebben opgezocht: Ik vermoed dat dit is omdat tunnels meestal niet geboord worden maar gegraven als een geul waar vervolgens een dak op gebouw wordt. Als je dan gaar graven zul je om bestaande gebouwen en andere constructies heen moeten. Er zullen best wel delen daadwerkelijk geboord (of op een andere manier direct als tunnel gegraven) zijn daar waar graven geen optie is. Een tunnel uit een geul opbouwen is echter een heel stuk goedkoper.

Het is de traject dat ook door de bestaande weg werd gevolgd. Als de tunnel recht gebouwd zou zijn, dan zou hij in Hoofddorp uit gekomen zijn en niet op de staande route (A4).

Om de beide uiteinden op elkaar te laten aansluiten. Zie ook hierboven. Voor meer opties: http://www.goeievraag.nl/vraag/bocht-tunnel.47958

Mensen denken vaak dat dat zo is om ‘tocht’ in de tunnel tegen te gaan, maar dat klopt niet. In Nederland liggen zo’n 50 tunnels, Gemiddeld komt er een per jaar bij. Nieuwe tunnels vervangen vaak bruggen of sluiten aan op de bestaande infrastructuur. En daarom kan in vele gevallen geen gebruik worden gemaakt van rechte tunnels. Volgens Johan Bosch, praktijkhoogleraar Ondergronds Bouwen( Technische Universiteit Delft) maakt een bocht een tunnel ook veel duurder. ‘Je bouwt dus alleen bochten als je niet anders kunt. Bovendien moet je oppassen dat je de bocht niet te scherp maakt. Want anders heeft het autoverkeer te weinig zicht op de weg voor zich’.

Bronnen:
Quest.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100