auto te gast, wat betekent dat volgens de wet?

In Wormer hebben wij sinds kort een gebied dat wordt aangeduid als winkelgebied. Het is eigenlijk niet meer dan een kruising met 4 stukjes weg van ongeveer 100 meter. Bij elk begin van een stukje weg staat een bord met de woorden: Winkelgebied, verblijfsgebied, auto te gast.

In de praktijk rijden auto's hier 50 km/u en worden fietsers en voetgangers niet voorgelaten, zeker niet als ze van links komen, maar van rechts ook vaak niet.

Stelt dit bord wettelijk iets voor? Kun je je erop beroepen als je als fietser aangereden wordt door een auto?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
8.3K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.verkeerskunde.nl/internetartikelen/vakartikelen/hoe-verkeersveilig-zijn-fietsstraten-(vk-7-2013).34928.lynkx

Antwoorden (1)

Deze borden hebben geen enkele juridische waarde qua verkeerswetgeving, net als de rode kleur van de vele straten waar ze bij staan.

Gemeenten willen met het bord graag het gevoel geven dat het een fietspad is waar ook auto's worden toegelaten, en op die manier automobilisten stimuleren om hun gedrag aan te passen op de zwakkere verkeersdeelnemers. Dit wordt vaak kracht bijgezet door chicanes, brede stoepen, plantenbakken, het ontbreken van wegbelijning en parkeerplaatsen en meer van dergelijke oplossingen.

Het betreft dus gewone straten waar de gewone regels qua borden, verkeerslichten, verkeersregelaars, maximum snelheden, voorrangsregels etc. gelden, alleen dan met een juridisch nietszeggend blauw bordje ernaast.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder geldt bij een aanrijding tussen een fietser en auto sowieso al de omgekeerde bewijslast voor de automobilist, maar het is dus zeker niet zo dat in zo'n gebied een fietser van links opeens voorrang heeft of zo, of dat voetgangers niet gewoon op de stoep moeten lopen etc..

Het is een verwarrend bord dat valse verwachtingen schept en willekeur in de hand werkt; het best let je er niet op en houd je je gewoon aan de verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wel een officieel verkeersbord, zie nr. L1002
http://www.verkeersbordenoverzicht.nl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat bord is niet helemaal gelijk, zie ik nu...
Ben benieuwd of dat van invloed is op de juridische geldigheid ervan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh ... hier https://www.informatiebord.nl/oefenen/verkeersborden-overzicht/2335/l51-fietsstraat/ staat dat fiets ALTIJD voorrang hebben in zo'n "fietsstraat", dus ongeacht situatie, overige borden, wat voor soort andere weggebruikers, etc. Nu kan ik (ongeveer) van het bordje afleiden dat het niet alleen een fietsstraat is, maar ook een "voetgangersstraat", dus dat deze beide groepen verkeersdeelnemers voorrang hebben boven al het andere verkeer.