Waarom staan er kruisen op de afgang van een beweegbare brug?

Bij veel beweegbare bruggen staan kruisen op de plaats waar de slagboom daalt, en dan zowel waar je er op rijdt als waar je er af rijdt. Bij de opgang snap ik het, maar waarom staan er kruisen bij de afgang? De witte bus op de foto mag daar niet stil gaan staan, maar als hij voor het kruis stop kan de slagboom nog steeds niet dicht, omdat de bus er dan niet meer af kan rijden. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
welke foto?

Antwoorden (1)

Ik kan nog geen afbeelding zien.

Maar stel dat er nou werkzaamheden zijn, dan kan er wel eens afwisselend in beide richtingen gereden worden over één helft van de rijbaan. Je wil dan toch wel duidelijk zichtbaar hebben wáár de slagbomen in voorkomend geval neerdalen.
Dat geldt ook voor fileverkeer.

Toegevoegd na 1 uur:
De brugwachter kan (eventueel via camera's) zien hoe het verkeer reageert op de rode lichten en de slagbomen. Als er nog verkeer de brug niet af kan, dan kan hij de slagboom aan de afgang of afritzijde nog even open laten of laten stoppen met dalen.

Opmerking:
Bij een _overweg_ heb je een heel andere situatie. De trein komt er hoe dan ook snel aan, en kan in de meeste gevallen echt niet meer stoppen.

Bij fileverkeer op een _spóórwegovergang_ kan een auto (en zeker in het geval van een auto met aanhanger) eventueel door de neerdalende slagboom aan de ópgangzijde klemgezet lijken. Die overweg-slagbomen kun je echter met weinig schade er af rijden (”losbreken”), maar dat wordt weleens vergeten in de schrik van het moment.

Reken hier nooit op ingrijpen van een overwegbediener-op-afstand cq seinhuiswachter, of het alsnog gaan remmen van de trein! Als je te dicht bij de rails staat en niet meer een stukje achteruit kunt, kun je als de slagbomen nog maar net dichtgegaan zijn mogelijk nog wel alsnog snel vóóruit over de overweg heen komen. Die overwegslagboom breekt wel los, en een kleine schade aan je auto is minder erg dan een aanrijding door de trein.
Als je echter eerst even geaarzeld hebt, kun je meestal nog maar één ding doen: zelf het vege lijf zien te redden door snel uit te stappen en weg te rennen.
Bordensteker